قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
معاون پژوهشی وزارت علوم:

تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان

تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان کشور اطلاع داد و اظهار داشت: بر طبق این سند، رشته های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد.



به گزارش قائم به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در اولین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان سمنان که به میزبانی دانشگاه سمنان برگزار شد، به وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی اشاره نمود و عنوان کرد: برنامه ریزی برای ارتقای آموزش عالی استان، سالم سازی محیط علمی از لحاظ غیر اخلاقی های علمی همانند اخلاق در پژوهش، استفاده از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مراکز علمی کاربردی برای مهارت محور کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی یا به عبارتی کسب مهارت در کنار علم آموزی دانشجویان همچون وظایف این شوراست.
وی همینطور بهره مندی از اعضای هیئت علمی قوی و باتجربه برای آموزش در رشته های تخصصی و آینده نگری آموزش عالی استان و برنامه ریزی برای آنرا از دیگر وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان ها برشمرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه ارتقای کیفی و توسعه فناوری از اهداف آموزش عالی است تصریح کرد: برنامه های وزارت علوم در این راستا صورت خواهد گرفت و خواسته ما همکاری رؤسای همه دانشگاه ها در این حوزه است.
وی همینطور از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان کشور اطلاع داد و اظهار داشت: بر طبق این سند، رشته های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد.
ضرورت تقویت اثربخشی دانشگاه ها در محیط پیرامونی خود
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در دانشگاه سمنان اظهار داشت: استان سمنان رشد بسیار خوبی در حوزه آموزش عالی دولتی غیرپزشکی در کشور داشته به صورتی که مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی استان سمنان به نسبت جمعیت بالاترین در کشور است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم تلاش می کند دانشگاه های موجود با کمک مدیران دانشگاه ها از نظر کیفی رشد بیشتری داشته باشند.
رحیمی اضافه کرد: علیرغم اینکه تعداد قابل توجهی از پروژه های بزرگ صنعتی و حساس و حیاتی در دانشگاه ها در حال انجام می باشد، اما پیوندهایی که باید بین دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد هنوز عمق و وسعت زیادی نیافته است.
وی تصریح کرد: این در شرایطی است که در مجموعه وزارت علوم ۳۴ تا ۳۵ هزار عضو هیئت علمی داریم و حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و حدود ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در حال تحصیل در دانشگاه های کشور هستند که بعنوان نیروی عظیم علمی محسوب می شوند و این ظرفیت هنوز به صورت یک جریان پیوسته و ملی در خدمت رفع نیازهای کشور قرار نگرفتند و فقط تعداد کمی از آنان در انجام پروژه ها دخیل هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تقویت اثربخشی دانشگاه ها در محیط پیرامونی خود و سپس اثربخشی در بخش ملی و حتی بین المللی را از برنامه های وزارت علوم برای دانشگاه ها برشمرد و اظهار داشت: خوشبختانه از لحاظ علمی توفیقات شگرفی داشتیم و خبرهای خوب تری را از نظر میزان استنادات به مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی که در ژورنال های معتبر بین المللی چاپ شده در آینده نزدیک خواهیم داشت که این امر نشان دهنده کیفیت بالای مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی است.
رحیمی تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای کشورهای همجوار هم نشان دهنده اثربخشی نظام علمی جمهوری اسلامی ایران، در فراتر از مرزهاست.
وی ضمن اشاره به اینکه تعداد رساله ها و رساله های تقاضامحور در کشور کم است، اظهار داشت: باید این بخش را تقویت و توسعه و عمق بخشید.

ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات؛ تضمینی برای کیفیت آموزش اساتید
غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه سفر خود به استان سمنان با حضور در ششمین جلسه شورای دانشگاه صنعتی شاهرود امسال که در محل تالار کوثر این دانشگاه برگزار شد، ضمن تاکید بر جدیت اساتید در امر تحقیقات و توسعه و ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات را تضمینی برای کیفیت آموزش اساتید عنوان نمود.
وی در این نشست ضمن تبریک آغاز دهه مبارک فجر، پیروزی انقلاب اسلامی را فضای فراخی برای توسعه علمی عنوان نمود و اظهار داشت: پس از جنگ تحمیلی دوران پرافتخار علمی ما با بیشترین دانشمندان، دوره اسلامی است که توانستیم در حوزه توسعه علمی به توفیقات ارزشمندی دست یابیم و این مهم حاصل زحمات اساتید می باشد.
رحیمی ضمن اشاره به اهمیت حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص دکتری در توسعه تحقیقات و از سویی کاهش متقاضی آموزش عالی طی سالهای اخیر، به بیان توضیحاتی در مورد ضرورت طرح آمایش آموزش عالی پرداخت و دانشگاه صنعتی شاهرود را با عنایت به داشتن پتانسیل های موجود دانشگاهی مستقل بیان نمود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تکیه بر دوره پسادکتری در آینده و اهمیت دریافت دستیار پژوهشی به بیان نکاتی در این امر پرداخت و کشش کمی این موارد را حول نکاتی بیان کرد و اضافه کرد: درآمد بیرونی استاد، گرنت اساتید (گرنت داخلی)، توسعه سراسری دوره های کوتاه مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری و گرنت محور کردن پذیرش دانشجویان دکتری همچون موارد حائز اهمیتی است که بر مبنای استانداردهای بین المللی و بر مبنای گرنت و تحقیقات کارفرمایی می باشد.
وی با بیان توضیحاتی در مورد اثربخشی و تحقیقاتی بودن گزارش ها، تصریح کرد: همه توفیقات در تهیه مقاله خلاصه نمی گردد و با وجود شرایط موجود در دانشگاه صنعتی شاهرود باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشی افزایش یابد چون که دانشگاهی مطرح خواهد ماند که با روندهای جدید خودشان را تطبیق دهند.

1399/11/11
13:24:13
0.0 / 5
869
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳