قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
یادداشت مهمان؛

عمومی سازی فرهنگ کسب وکارهای کوچک در بستر کتابخانه های عمومی

عمومی سازی فرهنگ کسب وکارهای کوچک در بستر کتابخانه های عمومی

قائم: به گزارش قائم، حضور و فعالیت کارآفرینانِ کسب وکارهای کوچک در دل کتابخانه های عمومی آنها را به گسترده ترین شبکه آموزش و ارائه ی خدمت به کسب وکارهای کوچک و محلی بدل می کند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: احمد فرهادی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری یادداشتی با عنوان «عمومی سازی فرهنگ کسب و کارهای کوچک در بستر کتابخانه های عمومی» نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است. در این یادداشت به پیوند کتابخانه های عمومی با مسائل کلان جامعه امروز ایران، توانمندسازی داخلی و ایجاد اشتغال پرداخته شده است.
مشروح متن این یادداشت را در ادامه می خوانید:
به کتابخانه عمومی هم میتوان بعنوان یک «فضا و قالب خام» نگاه کرد و هم میتوان به آن به مثابه یک «ایده» نگریست. این موقعیت دوگانه، قابلیت کارکردی کتابخانه عمومی را تا حد قابل توجهی ارتقا می بخشد. بر همین اساس، برای تعریف و اجرای هر رویداد و طرحی در کتابخانه میتوان از یک سو به دسترسی و فراگیری عمومی فضای کتابخانه نظر داشت و از طرفی میتوان به نقش آن در تأثیرگذاری و ایجاد جریان های عمومی و ضریب دادن به لزوم های اجتماعی و حکمرانی ملی توجه کرد.
می دانیم که «فرهنگ عمومی»، شبکه ای درهم تنیده، قدرتمند و مؤثر از دانش ها، گرایش ها و منش های عمومی در جامعه است که در عین ابهام و نامرئی بودن، وجود و حضورش در جامعه احساس می شود و با قدرت خویش در سراسر زندگی، ما را تابع خود می کند. بنابراین است که ابزارها و نرم افزارهایی مانند کتابخانه های عمومی، که بتوانند در تعیّن و جهت دهی به این جریان پرقدرت نقش آفرینی کنند، از اهمیت و حساسیت برخوردار خواهند شد. این امکان کم نظیر، به خودی خود، وظایف اجتماعی مهمی را برای مدیران و کتابداران تصویر می کند و می طلبد که متولیان این مجموعه ها، با وقوف به این ظرفیت، نقش خویش را به درستی شناسایی و ایفا کنند.
با نظر به این جایگاه است که میتوان نقطه پیوند کتابخانه های عمومی با کلان مساله جامعه امروز ایران، توانمندسازی داخلی و ایجاد اشتغال، را بهتر درک کرد. طبق شاکله بیان شده، حضور و فعالیت کارآفرینانِ کسب و کار های کوچک در دل کتابخانه های عمومی، ضمن ایجاد شبکه های آموزش، تولید و به نمایش گذاشتنِ «فرایند به ثمر رسیدن ایده به محصول»، همینطور می تواند، با الهام از مراکز رشد (Incubators) و شتاب دهنده ها (Accelerators)، آنها را به گسترده ترین شبکه آموزش و ارائه ی خدمت به کسب وکارهای کوچک و محلی بدل کند. از جنبه ای دیگر و چه بسا مهم تر حضور فضای کسب و کار در کتابخانه عمومی، از طریق جلب توجه مردم و بالا بردن شأن اجتماعی کارآفرینان در هر نقطه از کشور، شروع یک حرکت و تغییر در افکار عمومی خواهد بود. بر این اساس و بنا شرایط روز کشور، می توانیم و باید با به کارگیری کوتاه ترین زمان و سرمایه، برای خلق یک محصول و افزایش بازدهی جمعی تلاش نماییم.
کتابخانه های عمومی هنگامی می توانند در این راه موفق باشند که تغییری در ذهن ها و نگاه ها به وجود آورند. آن گاه است که، خود به خود، تغییر در رفتار عمومی هم حاصل می شود؛ بنابراین، باآنکه ایجاد نمایشگاه و کارگاه آموزشی در کتابخانه، خدمتی اصیل به بخش مهمی از جامعه¬ کارآفرین است، اما مهم تر آن است که جرقه هایی را در ذهن جامعه روشن کرد و با تشکیل حساسیت، ارزش را در استفاده از زمان هایی دانست که بدون برنامه یا هدف خاصی سپری می شوند و نه تنها بازدهی و آورده خاصی ندارند، بلکه برای گذراندان آن، حتی باید هزینه های دیگری را هم پرداخت.
اگر این نگاه ایجاد شود و فرهنگ عمومی به سمت توانمندسازی فردی و جمعی حرکت نماید، خیلی از ناهنجاری اجتماعی جای خویش را به کوشش برای توسعه فردی و ارتقای جمعی می دهند. اگر کتابخانه های عمومی بتوانند عامل گوشه ای از این تغییر باشند، هم خدمتی پُربَها به جامعه عرضه کرده اند و هم جایگاه و ارزش خویش را در بین مجموعه های اجتماعی تقویت و تثبیت کرده اند.

1402/06/28
16:04:43
5.0 / 5
365
تگهای خبر: آموزش , برنامه , شبكه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱