قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

كشف یك ژن جدید مخفی در كروناویروس!

پژوهشگران تایوانی در بررسی های خود روی كروناویروس توانستند یك ژن جدید را در آن كشف كنند كه می تواند در تكامل ویروس و همه گیری كووید-19 نقش داشته باشد.

به گزارش قائم به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران "آکادمی سینیکا"(Academia Sinica) در تایوان، یک ژن پنهان را در کروناویروس کشف کرده اند که می تواند در زیست شناسی منحصر به فرد و احتمال همه گیری آن نقش داشته باشد. آگاهی بیشتر در مورد کروناویروس و ژن های هم پوشاننده آن می تواند تاثیر قابل توجهی بر نحوه مقابله ما با ویروس داشته باشد.
"چیس نلسون"(Chase Nelson)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ژن های هم پوشاننده می توانند یکی از راه هایی باشند که کروناویروس می تواند به کمک آنها به صورت موثر تکامل یابد، ایمنی بدن میزبان را خنثی کند و یا خودرا انتقال دهد. شاید شناخت ژن های هم پوشاننده و نحوه عملکرد آنها بتواند راه های جدیدی را برای کنترل کروناویروس عرضه نماید.
پژوهشگران، یک ژن هم پوشاننده جدید موسوم به "ORF3d" را در کروناویروس شناسایی نمودند و دریافتند که این ژن در کروناویروس "پانگولین"(Pangolin) که پیش تر مشاهده شده بود نیز وجود دارد و شاید کم و زیاد شدن آن، در تکامل کروناویروس نقش داشته باشد. ORF3d، یک واکنش قوی پادتن را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ برمی انگیزد و نشان میدهد که پروتئین این ژن جدید طی دوره بیماری انسان ایجاد می شود.
نلسون افزود: ما هنوز عملکرد این ژن را نمی شناسیم و از اهمیت بالینی آن خبر نداریم اما پیش بینی ما این است که شناسایی آن بواسطه واکنش سلول تی بعید خواهد بود. شاید این موضوع، با نحوه ایجاد ژن در ارتباط باشد.
ژن ها در نگاه نخست، مانند زبان نوشتار به نظر می رسند که در آن، مجموعه ای از حروف وجود دارد و اطلاعاتی را منتقل می کنند. اگر این واحدها گسسته و فاقد هم پوشانی باشند، بین آنها تداخل ایجاد می شود و چندمنظوره خواهند بود.
وی ادامه داد: کشف ژن های هم پوشاننده، دشوار است و برنامه های کامپیوتری طوری طراحی نشده اند که بتوانند آنها را پیدا کنند اما وجود این ژن ها در ویروس ها متداول می باشد. دلیل این مساله تا حدودی به این علت است که ویروس های آران ای، سطح جهش بالایی دارند؛ در نتیجه شمار ژن خودرا پایین نگه می دارند تا از بروز خیلی از جهش ها پیشگیری کنند.
نلسون اظهار داشت: توجه نکردن به ژن های هم پوشاننده، ما را در خطر نادیده گرفتن جنبه های مهم زیست شناسی ویروسی قرار می دهد.
نلسون و گروهش، یک برنامه کامپیوتری ابداع نموده اند تا ژنوم ها را برای یافتن الگوی تغییر ژنتیکی آنها که به ژن های هم پوشاننده منحصر است، مورد بررسی قرار دهند. آنها امیدوارند که پژوهشگران دیگر نیز ژن هایی را که در آزمایشگاه کشف کرده اند، مورد بررسی قرار دهند تا نقش آنها را در همه گیری کروناویروس مشخص کنند.
این پژوهش، در مجله "eLife" به چاپ رسید.

منبع:

1399/08/22