قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
یك پایگاه رتبه بندی دانشگاه اعلام كرد؛

نظر متخصصان آموزش عالی درباره آینده دانشگاه ها در ۲۰۲۱

نظر متخصصان آموزش عالی درباره آینده دانشگاه ها در ۲۰۲۱

موضوع امید به آینده در بین بحران کرونا یکی از با اهمیت ترین چراغ های راه دانشگاه ها برای کسب فرصت از شرایط بوجود آمده در سال ۲۰۲۱ است.


به گزارش قائم به نقل از مهر، چشم انداز آتی مؤسسات آموزش عالی در سال ۲۰۲۱ از موضوعاتی است که متخصصان آموزش عالی به آن در گزارش «کیواس» پرداخته اند. با ورود به سال ۲۰۲۱ از متخصصان آموزش عالی درباره ادامه بحران کرونا ویروس و شرایط آموزش عالی نظرسنجی شد این نظرسنجی از مارس ۲۰۲۰ در حال اجرا می باشد و تابحال بیشتر از ۲ هزار و ۱۶۸ پاسخ جمع آوری شده است. در جدید ترین گزارش از این نظرسنجی ۴۲۵ پاسخ دهنده از مؤسسات آموزش عالی در ۶۱ کشور به بررسی نظر متخصصان آموزش عالی در مورد جذب دانشجویان بین المللی در سال ۲۰۲۱، چگونگی تاثیر واکسن و چگونگی برنامه ریزی برای کاهش خطرات ناشی از ویروس کرونا در مؤسسات آموزشی خود پرداخته اند. یکی از بخش هایی که به صورت قابل توجهی تحت تاثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته است حرکت دانشجویان و جذب دانشجویان بین المللی بوده است. قابل درک است که محدودیت های سفر و اقدامات قرنطینه ای پتانسیل و جریان بازار بین المللی دانشجویی را در سال ۲۰۲۰ محدود کرد. چشم انداز آموزش عالی در سال ۲۰۲۱ در سال ۲۰۲۱، متخصصان آموزش عالی در حالیکه پایبند به مسائل در رابطه با اقدامات ایمنی در مقابل کرونا هستند در عین حال به دنبال افزایش فرصت های جذب دانشجو هم هستند. وقتی از آنها سوال شد که چه چشم اندازی می بینند بسیار یا تا حدی خوشبین بودند. ۲۹ درصد احساس بی طرفی داشتند که این مورد به این مفهوم است که خیلی از دانشگاه های جهان احساس خوشبینی محتاطانه دارند و با احتیاط برای دوره های جذب دانشجو در سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی می کنند. اقلیت قابل توجهی تا حدودی بدبین بودند (۱۹ درصد) و فقط تعداد کمی از پاسخ دهندگان بسیار بدبین بودند (۸ درصد). به مرور زمان که بحران ویروس کرونا تغییر می کند، جذب دانشجویان بین المللی در سال ۲۰۲۱ هم متفاوت به نظر می آید، اما به نظر می آید متخصصان آموزش عالی با احتیاط خوش بین هستند یا منتظرند ببینند که این تغییرات چگونه انجام می شود. برای توسعه دامنه جذب دانشجو از آنها پرسیده شد که آیا مؤسسه آنها به دنبال تنوع بخشیدن به کشورهای مبدا برای پذیرش دانشجو هست یا خیر که ۵۱ درصد گفتند آری. این مورد نشان داده است که ۵۱ درصد به دنبال تنوع در کشورهای منبع خود برای جذب دانشجوی بین المللی هستند، ۲۱ درصد مطمئن نیستند، ۱۷ درصد این اقدام را در نظر دارند و فقط ۱۱ درصد مخالف این ایده هستند. در این نظرسنجی سوال شد که کشور شما برای تشویق دانشجویان بین المللی به تحصیل در کشورتان کدام یک از موارد را باید انجام دهد که ۵۶ درصد آسان تر شدن دریافت ویزای دانشجویی را اعلام نمودند. از دیگر محبوب ترین اقدامات دولت ها، ایجاد مراودات مسافرتی با تعداد بیشتری از کشورها (۴۸ درصد)، تمدید مدت زمان ویزاهای کار بعد از تحصیل (۴۴ درصد)، تنظیم بورس تحصیلی بیشتر برای دانشجویان بین المللی (۴۴ درصد)، اطمینان از نبود احتیاج به قرنطینه هنگام ورود به کشور (۲۱ درصد)، آسان تر کردن اقامت دائم (۱۸ درصد) بود. اما اینکه در سال ۲۰۲۰ دانشگاه ها چگونه تغییرات خویش را اجرایی کردند هم مبحث مهمی است. در واقع وقتی به سال ۲۰۲۰ نگاه می نماییم، می بینیم که جذب دانشجویان بین المللی به صورت قابل توجهی تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفت. متخصصان آموزش عالی درباره جذب دانشجویان بین المللی در مؤسسات خود گفته اند که کمتر از حد انتظار جذب کرده اند. در واقع ۳۰ درصد اظهار داشتند که به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظار دانشجو جذب کرده اند، ۲۹ درصد کمی کمتر و ۲۷ درصد به همان اندازه که پیش از این دانشجو جذب می کردند در سال ۲۰۲۰ هم جذب کردند. با عنایت به ماهیت گسترده و ویرانگر بحران ویروس کرونا این حقیقت که ۲۷ درصد سطح مورد انتظار خویش را برای جذب داشته اند و ۱۵ درصد بیش از اندازه انتظار، نشانگر نویدبخش قدرت بازار بین المللی دانشجویی است. ۶۰ درصد دانشجویان بین المللی از سفر می ترسیدند آن دسته از پاسخ دهندگانی که اظهار داشتند کمتر از حد انتظار دانشجویان بین المللی جذب کرده اند، به علل مختلفی اشاره کرده اند. ۶۰ درصد از دانشجویان بین المللی از سفر می ترسیدند، ۵۸ درصد از دانشجویان قادر به سفر به کشور خود نبودند، ۴۳ درصد نمی خواستند به صورت آنلاین تحصیل کنند، ۴۳ درصد تحصیل خویش را به سال تحصیلی بعدی موکول کردند، ۳۴ درصد قادر به دریافت ویزای تحصیلی نبودند، ۱۶ درصد می خواستند به کشورهای دیگر بروند و ۳ درصد نتوانستند در امتحانات اولیه شرکت نمایند. عنصر دیگری که دانشگاه ها به علت بحران ویروس کرونا مجبور به تغییر در آن شدند، توانایی انجام آزمون های زبان انگلیسی بود. با عنایت به محدودیت ها و فاصله اجتماعی، دیگر امکان آزمون حضوری وجود نداشت و خیلی از دانشگاه ها ترجیح دادند این شرایط را نادیده بگیرند و از برنامه های مهارت آموزی زبان برای آزمون مهارت زبان دانشجویان استفاده کنند. ۱۸ درصد از پاسخ دهندگان تاکید نمودند که دانشجویان بین المللی را بدون گذراندن کامل آزمون زبان جذب کردند اما ۵۱ درصد هم دانشجویان را به علت عدم مهارت آزمون زبان نپذیرفتند. در این بازار پیچیده، بعضی از دانشگاه ها دانشجویان را ترغیب می کنند که به آنها تخفیف، امتیاز یا مشوق ادامه تحصیل می دهند. گام اصلی دانشگاه ها عرضه تخفیف در شهریه بود، چونکه خیلی از دانشجویان به علت محدودیت هایی که برای تحصیل در زمان بحران کرونا داشتند انتظار تخفیف قابل توجهی را از جانب دانشگاه ها داشتند. ۲۵ درصد از متخصصان دانشگاه ها گفتند که تخفیف داده اند، ۴۵ درصد گفتند که چنین نکرده اند و ۳۰ درصد مطمئن نبودند. از پاسخ دهندگان همینطور خواسته شد تا مشخص کنند که آیا آنها قصد دارند به دانشجویان جدید بین المللی برای شروع تحصیلات خود به صورت آنلاین تخفیف دهند که ۲۹ درصد اظهار داشتند که این کار را انجام می دهند، ۴۴ درصد رد کردند و ۲۸ درصد مطمئن نبودند. تأثیر واکسن کرونا در آموزش عالی سال ۲۰۲۱ همینطور از متخصصان آموزش عالی خواسته شد تا در مورد تاثیر احتمالی معرفی و رواج واکسن های ویروس کرونا در سرتاسر جهان، خصوصاً در ارتباط با جذب دانشجو و بازگشت آموزش حضوری پیشبینی داشته باشند که ۶۱ درصد از متخصصان آموزش عالی مورد بررسی اظهار داشتند که استفاده از واکسن های کرونا جذب دانشجویان بین المللی را آسان تر می کند. این نشان داده است که متخصصان آموزش عالی در مورد تاثیر واکسن های ویروس کرونا در جذب دانشجویان بین المللی و اثرات آن برای بخش آموزش عالی احساس مثبتی دارند و باز هم چشم انداز مثبتی را که خیلی از دانشگاه ها برای سال پیش رو نشان داده اند، تکرار می کنند. از پاسخ دهندگان خواسته شد حدس بزنند که آیا ورود و رواج واکسن کرونا سبب بازگشت کامل آموزش حضوری می شود و چه مدت این زمان به طول می انجامد که بخش قابل توجهی (۴۶ درصد) معتقدند که این امر در ۱۲ ماه آینده اجازه بازگشت کامل به دانشگاه را می دهد در حالیکه ۲۱ درصد معتقدند که این امکان ظرف ۶ ماه آینده خواهد بود. اقلیت قابل توجه دیگر (۱۹ درصد) معتقدند که واکسن امکان بازگشت کامل به آموزش حضوری را فراهم می آورد اما این اتفاق در خلال دو سال آینده اتفاق می افتد. جالب اینجاست که فقط ۶ درصد معتقدند که اجازه بازگشت کامل به آموزش حضوری را نخواهد داد. با ورود به سال ۲۰۲۱ دانشگاه ها می توانند از دانش و بینشی که در طول سال ۲۰۲۰ به دست آورده اند استفاده کنند تا استراتژی ویروس کرونا را برای سال آینده پیشبینی کنند. دانشگاه ها طیف وسیعی از اقدامات را برای محدود کردن ویروس کرونا در دانشگاه اجرا کردند، همچون نصب دستگاههای ضدعفونی کننده در دانشگاه (۷۷ درصد)، اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی در دانشگاه (۷۶ درصد). دانشگاه ها اقدامات دیگری که شامل الزامی کردن ماسک برای کارکنان و دانشجویان (۷۳ درصد)، قرار دادن علایم برای نشان دادن حداقل فاصله برای دور ماندن از دیگران (۶۸ درصد) و عرضه تجهیزات حفاظت شخصی برای پرسنل (۵۲ درصد) هم به انجام رساندند. فراتر از همه این اقدامات، دانشگاه ها دوره های آموزشی خویش را به صورت آنلاین عرضه دادند. ۶۹ درصد دانشگاه ها دوره های درسی را به صورت آنلاین تغییر دادند. ۵۵ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که آنها برنامه های زمانی منعطفی را برای دانشجویان بین المللی طراحی کردند. این تغییرات برای سازگاری با بحران، به صورت قابل توجهی تجربه آموزشی دانشجویان بین المللی را بهبود می بخشد. در نظرسنجی کیواس از متخصصان آموزش عالی هم خواسته شد تا بیان کنند که آنها فکر می کنند دانشگاه آنها در پشتیبانی از دانشجویان بین المللی در خلال شیوع کرونا تا چه اندازه مؤثر بوده است و تنها ۱۱ درصد فکر می کنند دانشگاه آنها بسیار مؤثر عمل کرده است. در سال ۲۰۲۱، مؤسسات آموزش عالی نیاز دارند که دانشجویان را حمایت کنند چونکه هنوز خیلی از کشورها شاهد افزایش میزان انتشار کرونا هستند. هنوز ۷۰ درصد دانشگاه ها بسته هستند از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا دانشگاه آنها هم اکنون به روی دانشجویان کاملاً باز است یا خیر که ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان اعلام نمودند دانشگاه آنها کاملاً بسته است و ۲۸ درصد اعلام نمودند که کاملاً بسته نیست. همینطور پرسیده شد که انتظار می رود چه زمانی دانشگاه باز شود که ۵۴ درصد زمان ماه آگوست (تابستان) ۲۰۲۱ یا پس از آنرا انتخاب کردند. این نشان داده است که بخش قابل توجهی از دانشگاهیان هنوز احتیاط می کنند و به دنبال به حداقل رساندن خطرات دانشجویان و استادان خود هستند. همینطور به وضوح نشان داده است که فقط اقلیت کمی انتظار دارند که پردیس اصلی آنها در شش ماه آینده بازگشایی شود. در ماه های اخیر، ۴۲ درصد از پاسخ دهندگان آموزش کاملاً آنلاین را به دانشجویان خود عرضه کرده اند، در حالیکه ۴۷ درصد بیشتر آموزش آنلاین و کمی هم آموزش حضوری داشته اند. در واقع تغییر آموزش به سمت یادگیری آنلاین در ۶ ماه گذشته افزایش یافته است و دانشگاه های کمتری آموزش آنلاین و حضوری ترکیبی داشته اند. به نظر می آید در طول سال ۲۰۲۰، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی توانایی خویش را در انطباق و استقبال از فناوری های نوین و سیستم های آموزش آنلاین نشان داده اند و این روند در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت.

1399/11/10
14:34:07
0.0 / 5
361
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , سفر , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴