قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

فعالان فرهنگی با برگزاری سوگواره ملت امام حسین(ع) شبکه سازی می کنند

فعالان فرهنگی با برگزاری سوگواره ملت امام حسین(ع) شبکه سازی می کنند

به گزارش قائم مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکی از مهم ترین هدف های برگزاری سوگواره بین المللی ملت امام حسین(ع) را شبکه سازی فعالان فرهنگی در حوزه رسانه های نوین دانست.


حجت الاسلام مرتضی حاجیانی روز دوشنبه در نشست خبری کنشگران عاشورایی اولین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) اظهار داشت: امسال به شکل گسترده تر در سوگواره ملت امام حسین (ع) به تربیت فعالان هنر و رسانه می پردازیم تا بتوانیم ادبیات تخصصی کنشگری در فضای مجازی را تقویت نماییم.
وی کنشگر را یک فعال رسانه های نوین دانست که هدفش اصلاح اجتماعی است و اضافه کرد: وقتی از اساتید رسانه و هنر دعوت می نماییم تا خودرا با جهان جدید تطبیق دهند در حقیقت می خواهیم بگوییم که چطور میتوان پیام خودرا منتقل نماییم و دستاورد ما در این سوگواره این است که فعالان فضای مجازی بتوانند پیام دین و انقلاب را با قرار گرفتن در کنار اساتیدی به مخاطب معرفی کنند که این اساتید سال ها دراین زمینه تدریس و تجربه داشته و هر دو می توانند این جهان جدید را به شکلی کشف کنند که قابل انتقال به سایر کنشگران باشد.
حاجیانی افزود: سوگواره ملت امام حسین (ع) وظیفه کشف استعدادهای کنشگران و معرفی آنها را به عهده دارد و رسالت ما در ظرفیت شناسی و تقویت آنها به جامعه رسانه ای کشور خلاصه می شود.
مهلت ارسال آثار تا نیمه مهر
وی آخرین مهلت برای ارسال آثار را نیمه مهر مصادف با اختتام ماه صفر اعلام نمود و اضافه کرد: جوایز درنظر گرفته شده شامل پنج جایزه یک میلیون تومانی و لوح سوگواره برای بخش مردمی است که بصورت قرعه کشی تعیین می شود و پنج جایزه سه میلیون تومانی و لوح سوگواره برای بخش تخصصی و حرفه ای است.

بخش مردمی بگفته این مقام مسئول شامل انتشار محتوا در فضای مجازی و استفاده از واژه ملت-امام-حسین (به صورت هشتگ) و بخش حرفه ای که ترکیبی از سوگواره های اشراق، مهر محرم و بوی سیب است، شامل رسانه های تصویری (عکس، فیلم کوتاه، مستند و موشن)، آفرینش های ادبی (شعر، داستان کوتاه، فیلمنامه و نمایشنامه نویسی)، رسانه های صوتی و تصویری (پادکست، آکاپلا و ایده های رادیویی)، کنشگران فضای مجازی (فعالان شبکه های اجتماعی و پیام رسان) طراحی و گرافیک (پوستر، عکس نوشته و اطلاع نوشت) و خادمین رسانه های حسینی (خبر، گزارش و مصاحبه) است.

داوران بخش رسانه های مکتوب را وجیهه سامانی، سید مهدی موسوی و سید محسن امامیان می سازند، در بخش طراحی و گرافیک مسعود نجابتی، علی حیاتی و حمیده حسینعلی زاده مسئولیت داوری را به عهده دارند و داوران بخش کنشگران عاشورایی را حجج اسلام شهاب مرادی، احسان بی آزار و راحله امینیان می سازند.

حاجیانی با اشاره به اینکه علاقه مندان می توانند اطلاعات بیشتر را در سایت سوگواره (https: //soogvareh.eshragh.ir/) ببینند، درباره برگزاری مراسم اختتامیه اظهار داشت: امیدواریم اختتامیه این سوگواره را در دی ماه برگزار نماییم ولی سال قبل با تمام کوشش برای برگزاری اختتامیه حضوری، در نهایت مراسم بصورت ویدیویی و مجازی اجرا شد. امسال نیز تلاش می نماییم مراسم اختتامیه را بصورت حضوری برگزار نماییم ولی اگر شرایط باتوجه به شیوع ویروس کرونا مناسب نباشد، مجازی برگزار می نماییم.
پیشینیه سوگواره ملت امام حسین (ع)
وی اضافه کرد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فعالیت در عرصه تبلیغ نوین و فضای مجازی را از اوایل دهه ۹۰ شروع کرد و مخاطب آن حوزویان و طلبه هایی بودند که در عرصه تبلیغات فعالیت می کردند. تبلیغ نوین شامل حوزه های جدید مانند رسانه ها، فضای مجازی، اسباب بازی و سایر مواردی است که می تواند عرصه تبلیغات فرهنگی قرار گیرد.

این کارشناس مذهبی افزود: سوگواره بلاغ از سال ۹۳ در فضای حوزه های علمیه انجام شد که ویژه مبلغان و حوزویان بود و ششمین سوگواره نیز سال قبل در فضای حوزه های علمیه برپا شد که باتوجه به تاسیس معاونت فضای مجازی هنر و رسانه در زمینه این سوگواره از سال ۹۸ در سطح ملی انجام شد و همه فعالان می توانستند در این سوگواره شرکت نمایند.

وی اضافه کرد: امسال هشتمین سوگواره اشراق را با تحولی دیگر شروع می نماییم. چون معتقدیم اگر کارهای موازی در نهادهای فرهنگی صورت گیرد، می توان با هم افزایی کارهای تکراری را از بین برد تا با صرفه جویی در بیت المال بتوانیم کارهای تخصصی انجام دهیم.

حاجیانی از سوگواره های مهر محرم و بوی سیب بعنوان برنامه هایی یاد کرد که در زمینه های عکاسی و رسانه انجام شد که سوگواره مهر محرم زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مورد حمایت مرکز رسانه های دیجیتال بود و سوگواره بوی سیب نیز به همت رادیو معارف انجام شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل جلسات مختلفی برای یکپارچه کردن سوگواره ها پیش از ماه محرم انجام شد تا هر سوگواره باتوجه به تخصص مربوطه فعالیت کند و در این راستا سوگواره ملت امام حسین (ع) در سه بخش آفرینش های ادبی، طراحی و گرافیک و کنشگران عاشورایی انجام می شود.

مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: هم افزایی به خوبی انجام شده و مجموعه بسیج رسانه به سوگواره ملت امام حسین (ع) اضافه و بخش خادمان رسانه های حسینی به دبیری شبکه جهانی ولایت اضافه گردید.
جمع آوری ۵۰۰ هزار پست و محتوا
وی با ارائه گزارشی از سوگواره هفتم اشراق اظهار داشت: سال قبل ۵۰۰ هزار پست از شبکه های اجتماعی جمع آوری شد که از میان پنج میلیون رکورد پست و محتوای ثبت شده برگزیده شد و گروهی ۱۰ نفره این کنش ها و لینک ها را بررسی و ارزیابی کردند. در نهایت ۱۴۰ لینک به داوران نهایی رسید و پنج نفر بعنوان برگزیده انتخاب شدند.
وی در پاسخ به خبرنگار معارف ایرنا درباره وضعیت فضای مجازی اظهار داشت: ما شهر مجازی فرهنگ اسلامی را طرح ریزی کردیم. یعنی یک جامعه مدنی را تصور کردیم که افراد باید نیازهای یکدیگر را پوشش دهند و فعالیت ها باید در پاسخگویی به این نیازها باشد.
حاجیانی از شناسایی چندین نقش با مطالعه فضای مجازی نام برد که حوزه فعالیت کنشگران را مشخص می کند که این نقش ها عبارتند از تولیدگر، توزیع گر، فناور، تعاملگر، مرجع پاسخگو، سفیر، پیشران و متفکر که بصورت تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد و نقش کاربر و نقش نیروی ویژه بصورت عمومی درنظر گرفته می شود.

مهرناز خسروی دبیر بخش کنشگران عاشورایی سوگواره ملت امام حسین (ع) درباره موضوع های ارسالی علاقه مندان اظهار داشت: موضوع کنش در نخستین سوگواری بین المللی ملت امام حسین (ع)، هرگونه عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع) و موضوع هایی مانند محرم و آمادگی در عصر انتظار، فرهنگ عاشورایی و گام دوم انقلاب اسالمی ایران، روایت عقل های عاشق (اخلاق و عقلانیت هئیت و زندگی حسینی (، محرم و مدافعان سلامت، پرتره مدافعان حرم و خانواده های زینبی، «محرم، خانواده، کودک و نوجوان» و همزیستی با ویروس کرونا و شیوه های نوین عزاداری پیشنهاد می شود.



منبع:

1400/06/08
21:09:38
5.0 / 5
125
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱