قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به کجا رسید؟

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به کجا رسید؟

به گزارش قائم بیشتر از 10 سال از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن می گذرد ولی هنوز تعداد این عزیزان به 50 هزار نفر نرسیده است، مسئله ای که بررسی علل و راهکار ها همچون فراهم سازی زیرساخت های فرهنگی مرتبط را الزامی می کند.


به گزارش قائم به نقل از ایرنا سوالی که برخی می پرسند این است که آیا ما قرآن را حفظ می نماییم یا قرآن ما را؟ تعدادی از علاقه مندان به ساحت قرآن کریم که از کودکی پای رحل قرآن نشسته و کلام خدا را جرعه جرعه نوش جان کرده و به ذهن سپرده اند، از اثرات حفظ قرآن می گویند که در زندگی چه آثار و برکاتی داشته و به قول حضرت حافظ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم.
پس تا اینجا می توان گفت به همان اندازه که یک حافظ قرآن به حفظ کلام الهی می پردازد، با نگاهی دیگر قرآن را حفظ می نماید و قرآن نیز نگاهبان این افراد از گناهان است و این افراد را حفظ می نماید. البته این استدلال به مفهوم آن نیست که بقیه مسلمانان قرآن را حفظ نمی کنند یا قرآن آنان را حفظ نمی کند بلکه حکایت آنجاست که هر قدر با قرآن مانوس و محشور باشیم، قرآن نیز در بزنگاه ها انسان را از افتادن در پرتگاه ها حفظ می نماید.
روایات فراوانی در کتاب های حدیثی خصوصاً کافی شیخ کلینی وجود دارد. بطورمثال امام صادق (ع) فرمود هر جوانی که قرآن بخواند، کلام الهی با گوشت و خونش آمیخته می شود و همین کلام حضرت برای بیمه قاریان و حافظان قرآن کافی است.
از پیروزی انقلاب اسلامی موجی از استقبال نوجوانان و جوانان به مسائل دینی خصوصاً قرائت و حفظ قرآن در کشور برخاست و کلاس های فراوانی از طرف نهادها و موسسات برای تربیت جوانان قرآنی تشکیل شد و در دوران دفاع مقدس نیز استادان قرآنی با حضور در مناطق جنگی مشق آیات می کردند و دل های تشنه رزمندگان را از معارف و آموزه های قرآنی سیراب می کردند.
پس از دفاع مقدس نیز با حضور قاریانی از کشورهای عربی خصوصاً مصر موج جدیدی از استقبال مردمی برای قرائت قرآن بوجود آمد و با ظهور استعدادهای قرآنی همچون شهریار پرهیزکار در دهه ۶۰ یا محمدحسین طباطبایی در دهه ۷۰ تعدادی از علاقه مندان به حفظ کلام الهی پرداختند.
اگرچه در مرداد سال ۹۰ وارد مرحله جدیدی شدیم و رهبر معظم انقلاب تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور را مطرح نمودند و کلیات طرح ملی حفظ قرآن کریم برای اجرائی کردن این هدف در اسفند سال ۹۳ در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به تصویب رسید ولی اینک بعد از ۱۰ سال هنوز اندر خم یک کوچه ایم. آنگونه که مسئولان قرآنی اعلام نموده اند هنوز نتوانسته ایم ۳۰ هزار حافظ کل قرآن کریم را تحویل جامعه دهیم؛ هر چند همه این فعالیت ها نیز مقدمه ای برای فهم و عمل کردن به آیات الهی است، که مقالی دیگر را برای طرح می طلبد.
نمی خواهیم بگوییم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تا کنون چه کرده یا وزارت خانه های مربوطه کجای کار هستند ولی یک کلام ختم کلام در چشم انداز این طرح آمده است: «در افق ۱۴۱۴، حفظ قرآن کریم، امری فراگیر بین تمام اقشار جامعه اسلامی ایران خواهد بود؛ به شکلی که تعداد حافظان قرآن کریم در کشور به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. برنامه های آموزشی و محافل حفظ در سراسر کشور برگزار شده و استفاده از آیات قرآن کریم در گفت و گوها و تعاملات روزمره عموم و فرهیختگان رایج خواهد شد.»
حدود دو سال پیش یعنی آن زمانی که مهدی قره شیخ لو رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بود و مدیریت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن را به عهده داشت گوشزد کرده بود که چنانچه طرح ملی حفظ نتواند انتظارات جامعه قرآنی را برآورده کند، بهتر است تعطیل شود یا راهبری آن به سازمان دیگری واگذار شود.
گفت و گوی حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ رییس سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۹۹ نیز جالب است که به ایرنا اظهار داشت: باتوجه به حرکتی که برای حفظ قرآن شروع شده شاید تا ۲۰۰ سال دیگر موفق به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نشویم ولی بنظر می رسد که این طرح قابل جهش است و آنچه رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ بیان کردند، قابل تحقق است و نیاز به برنامه ریزی های جدید دارد.
در این میان برخی موسسات قرآنی به میدان آمده و با کارهای خود تلاش دارند تا سهمی هر چند کوچک در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشند. موسسه مهد قرآن یکی از این موسسات مردمی است که ۳۰ سال پیش با تشکیل یک کلاس آموزش حفظ قرآن پایه گذاری شد. حالا این موسسه در ۲۴ استان و ۱۵۰ شهرستان دارای شعبه است و فعالیت هایش را در سطح کشور گسترش داده و در طول این مدت ۱۰۰ هزار حافظ قرآن از یک جزء تا حفظ کل تربیت کرده است. البته باید دید تا حالا چند نفر از اعضای این موسسه موفق به حفظ کل قرآن شده اند.
هیات مدیره این موسسه شامل حجت الاسلام مصطفی فومنی حائری، منوچهر متکی، سیدباقر سخایی، محمد ربیعی، محمد خزاعی، محمود معیرزاده احمدی، علی بختیار، حسین ساری و سیدمحمود چاوشی هستند و اعضای علمی این موسسه را شهریار پرهیزکار، محمدحسین سعیدیان، سید مهدی سیف، علی اکبر حشمتی، عبدالرسول عبایی و علی اکبر حنیفی تشکیل می دهند که مرحوم سیدمهدی فاطمیان و مرحوم سیدهادی محدث جزو اعضای علمی بودند.
حجت الاسلام فومنی با راه اندازی این موسسه باقیات الصالحاتی برای خود به پا کرده است. او که سن ۷۰ سالگی را پشت سرگذاشته حالا ریاست هیئت امناء را عهده دار است. پیش از انقلاب به سبب مبارزه با رژیم ستم شاهی به ۱۵ سال زندان محکوم شد که با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد شد و از همان زمان مسئولیت های مختلفی همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان حج و زیارت و مدیرکلی خلیج فارس وزارت امور خارجه را تجربه کرده و مدتی نیز بعنوان نخستین سفیر درامارات متحده عربی مشغول بوده است.
سید محمود چاوشی حالا بعنوان مدیر عامل موسسه مهد قرآن سکاندار کارهای آنست. با چاوشی به گفت و گو نشستیم تا نتیجه ۳۰ سال فعالیت موسسه را بررسی نماییم و ببینیم چطور میتوان گام های بعدی را برای تربیت ۳۰ میلیون حافظ قرآن برداشت.
چاوشی در ابتدا از اهداف و وظایف موسسه مهد قرآن گفت و به برنامه های علمی، آموزشی، پژوهشی با محوریت قرآن یا برگزاری مسابقات و همایش های قرآنی و برگزاری دوره های عمومی و تخصصی آموزش قرآن اشاره نمود.
وی به نکته مهمتری اشاره نمود و آن تثبیت حفظ بود. یعنی کسانی که بعد از سال ها تلاش موفق به حفظ قرآن می شوند، به سبب کاهش مرور محفوظات خود، آیات را فراموش می کنند.
چاوشی اظهار داشت: بطور معمول در موسسات حفظ قرآن، وقتی حافظان به حفظ کل می رسند، دیگر برنامه ای برای این حافظان ندارند ولی مهد قرآن بعنوان یک موسسه کشوری که از سال ۷۱ بصورت تخصصی در حوزه حفظ و فهم قرآن کار کرده و بیش از چهار هزار حافظ کل دارد، کلاس هایی برای تثبیت حفظ دارد.
وی اضافه کرد: ما برای کسانی که حفظ قرآن را به انتها می رسانند، یک شروع باردیگر ای برای کارهای قرآنی در نظر می گیریم. یعنی خاصیت مهد قرآن این است که از لحاظ مربی قرآن، خودش مولد است؛ به این شکل که از ابتدا قرآن آموزانی را که در کلاس ها توانایی بیشتری دارند شناسایی کرده و به آنان آموزش هایی می دهیم تا بعنوان کمک مربی و مربی به دیگران آموزش دهند و کلاس را اداره کنند.
چاوشی معتقد می باشد یکی از دلیلهای مهم توسعه مهد قرآن در سطح کشور همین موضوع است و مانند روش حوزه علمیه هر طلبه ای که درسی را می گذراند، به آموزش دیگران نیز می پردازد. بگفته این حافظ قرآن بیشتر مربیان مهد قرآن در سطح کشور، حافظان کل قرآن هستند که آمار آنان حدود سه هزار و ۲۰۰ مربی را می سازند و به عبارتی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مربیان همان حافظانی هستند که قبلا در این موسسه قرآن را حفظ نموده اند.
چاوشی اظهار داشت: ما دوره های آموزشی مختلفی برای حافظان کل داشتیم و در آزمون های ترنم وحی نیز تاکید کردیم که حافظان باید کلاس داشته باشند و شاگرد تربیت کنند. البته برخی از حافظان را نوجوانان می سازند که توانایی تشکیل کلاس ندارند ولی عموم حافظان بعنوان مربی حفظ فعالیت می نمایند.



تشکیل بنیادی به نام استاد پرهیزکار
مدیر عامل موسسه مهد قرآن از استاد پرهیزکار بعنوان شاخص ترین حفظ قرآن از دهه شصت یاد کرد و اظهار داشت: طی سالهای اخیر یک برنامه ریزی مستقل برای حافظان قرآن انجام دادیم و مجمع حافظان کل قرآن را به نام بنیاد استاد شهریار پرهیزکار تاسیس کردیم. در این مجمع همه حافظان کل این موسسه حضور دارند و شهریار پرهیزکار نیز بعنوان ریاست هیات علمی فعالیت می کند.
وی از برنامه های این بنیاد گفت و با بیان اینکه هنوز بنیاد استاد پرهیزکار به ثبت نرسیده، گفت: برای این بنیاد و مجمع چند برنامه و هدف ترسیم کرده ایم. یکی اینکه بتوانیم یک بانک اطلاعاتی جامع و دقیقی از حافظان قرآن مهد داشته باشیم و در مرحله بعد بتوانیم سطح علمی حافظان کل را ارتقاء دهیم. این حافظان کل بااینکه همه قرآن را حفظ نموده اند ولی این حافظان در همه زمینه های قرآنی نیاز به رشد دارند؛ هم در ابعاد صوت و لحن و تجوید و هم در مباحث تدبر و تفسیر. در نهایت به این مرحله برسیم که این افراد بتوانند حافظ مبلغ باشند. یعنی بعنوان مرجع در محله یا شهر خود بتوانند از قرآن استفاده کنند و مردم را با بهره گیری از آیات راهنمایی کنند.
چاوشی افزود: استفاده از آیات قرآن در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یک ضرورت برای حافظان است. بنابر این یک حافظ قرآن باید بتواند مسائل مختلف و روز را با قرآن تطبیق دهد و بگوید که چه آیه ای با آن مرتبط می باشد و اگر جایی دید افرادی منحرف می شوند، با بهره گیری از آیات و روایات به روشنگری بپردازد.

استفاده از سرمایه های قرآنی کشور
وی از ارتقاء سطح علمی حافظان بعنوان دومین هدف یاد کرد و اظهار داشت: وقتی یک بانک اطلاعاتی جامع داشته باشیم و بتوانیم این حافظان را به جامعه معرفی نماییم، جامعه می تواند از این ظرفیت بزرگ قرآنی بهره مند شود و این حافظان در حقیقت سرمایه های قرآنی کشور هستند. در مرحله سوم نیز برنامه هایی برای ارائه خدمات رفاهی به این حافظان داریم.
چاوشی اظهار داشت: در دهه ۷۰ هیات علمی مهد قرآن پیشنهاد نمود تا حافظان قرآن بتوانند یک مدرک معادل دریافت نمایند یا برای تکمیل معلومات علمی خود همسان سازی با مدارک دانشگاهی داشته باشند که در آن زمان حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری رییس مجلس شورای اسلامی بود و با هیات علمی و هیات مدیره موسسه مهد جلسه گذاشتند. در نهایت پیشنهاد مدرک کارشناسی حافظان کل به تصویب رسید تا اگر یک حافظ کل قرآن در کنکور شرکت نماید و آزمون حفظ کل بدهد بتواند در مقطع کارشناسی ثبت نام کند یا اگر مدرک کارشناسی داشته باشد و بتواند کارشناسی ارشد بگیرد.
چاوشی معتقد می باشد تربیت چهار هزار حافظ کل قرآن در این موسسه گام بلندی است و تاکید می کند: ما باید بدانیم حفظ کل قرآن یک کار دشواری است. یعنی یک قرآن آموزی که تصمیم به حفظ قرآن می گیرد حدود سه تا شش سال زحمت مداوم می کشد تا حافظ کل شود و مربی نیز باید پیگیری داشته باشد و از قرآن آموز پیگیری کند. پس تربیت حافظ قرآن هم برای خود حافظ و هم برای متولیان این برنامه کار دشواری است.
وی با این وجود تعداد حافظان را راضی کننده نمی داند و می گوید: مساله ای که وجود دارد غیر از بودجه و امکانات و برنامه آموزشی است. چهار هزار حافظ کل بااینکه آمار بسیار خوبی است ولی کم است. مهد قرآن بعنوان یک موسسه مردمی غیرانتفاعی هیچ بودجه مشخصی ندارد و همیشه در هر سال باید منتظر باشد تا ببیند کمکی از خیرین می رسد ولی از جانب دیگر بعنوان یک موسسه کشوری که ظرفیت بالایی برای تربیت حافظان قرآن دارد، اگر بودجه و امکانات داشته باشد بسیار بیش از این تعداد می تواند حافظ قرآن تربیت کند.
مدیر موسسه مهد قرآن گریزی هم به تشویق کودکان و نوجوانان زد و اظهار داشت: اگر برای یک نوجوان انگیزه ایجاد نشود، دلسرد می شود و ما حتی برای حفظ یک جزء هم جایزه تعیین می نماییم ولی این تشویق ها را تا حفظ کل قرآن ادامه دهیم. برگزاری آزمون حفظ جزء به جزء، برگزاری دوره هایی برای حفظ کل قران و صدور گواهینامه از دیگر نکاتی است که چاوشی به آن اشاره می کند و می گوید: نخستین موسسه ای که در کشور مبادرت به صدور مدرک حفظ قرآن کرد، این موسسه بود و این مساله انگیزه ای برای حافظان شد.
وی اضافه کرد: با این تمهیدات، محفوظات حافظ قرآن رصد و ایرادهایش برطرف می شود. یکی از کارهای چشم گیر مهد قرآن تشویق حافظ قرآن بود، بطوریکه در اوایل هر کس ۳۰ آیه از قرآن را حفظ می کرد یک دستگاه واکمن هدیه می گرفت که مانند تبلت الان است. آلبوم سی جزء، ضبط صوت و کتاب های تفسیر قرآن از دیگر جوایز بود که گاهی جوایزمان تمام می شد.
به گفته چاوشی در دوره های اول، یک حافظ قرآن طی سه سال به آزمون دعوت می شود. سال اول فقط آزمون حفظ، سال دوم آزمون حفظ و ترجمه کل قرآن و سال سوم نیز آزمون حفظ و تفسیر کل قرآن را داشتیم که با اهدای جوایزی در قابل یک سکه بهار آزادی همراه بود. این آزمون ها موجب ایجاد انگیزه در حافظان قرآن می شد تا به تفاسیر مراجعه کنند ولی در سالهای بعد که وضع مالی با مشکلات روبرو شد یک آزمون حفظ و ترجمه برگزار می کردیم و یک سکه اهدا می شد که با گران شدن سکه، جوایز به نیم سکه تقلیل پیدا کرد.
وی با یک حساب و کتاب سرانگشتی اظهار داشت: سال قبل ۵۶ نیم سکه به حافظان قرآن اعطا کردیم که حدود ۴۰۰ میلیون تومان می شود و این میزان برای یک موسسه، پول بسیاری است. در دو سال اخیر به سبب ویروس کرونا کلاس ها بصورت مجازی برگزار می گردد ولی سالهای قبل یک استان میزبانی آزمون را به عهده می گرفت و دوره های آموزشی برگزار می شد و در اختتامیه جوایز و گواهی نامه ها داده می شد که هزینه اسکان و پذیرایی نیز سنگین بود.


گواهی حفظ قرآن
مدیر موسسه مهد قرآن اظهار داشت: گواهی نامه های مهد قرآن بصورت درون موسسه ای است یعنی از سال ۷۱ با امضای رئیس مهد قرآن حاج آقای فومنی و رییس هیات علمی استاد شهریار پرهیزکار به حافظان اعطا می شد و یک مشوق خوبی بود ولی وقتی بحث مدرک گرایی از اواسط دهه ۸۰ به بعد عنوان شد، خیلی از مربیان درشعبه های استانی خواهان اعتبار بیشتر برای این مدارک می شدند.
وی اضافه کرد: همان سال ها می شنیدم که یک حافظ مدرک خودرا در ارتش ارائه کرده که در جذبش موثر بوده است یا در ارتقاء نیروی نظامی یا جذب معلمان. خبر می رسید که این مدرک در نهادها قابل استفاده بوده ولی از زمانی که سازمان دارالقرآن، مدرک تخصصی حفظ داد، به ما اعلام گردید که یک موسسه خصوصی هستیم و با وجود رایزنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم به جایی نرسیدیم. البته الان مدارک مهد با امضای معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و رییس سازمان دارالقرآن به اضافه رییس هیات مدیره مهد قرآن است.
چاوشی اظهار داشت: مهد قرآن از همان ابتدا در خیلی از نهادهای دولتی و نظامی حضور پیدا کرد و مرکز مهد قرآن دائر کرد. در سازمان بازرسی کل کشور برای کارکنان یک مرکز افتتاح و کلاس هایی انجام شد و بعد از اینکه سازمان بازرسی دستخوش تغییرات شد، این کلاس ها نیز تعطیل شد. وزارت کار، دانشکده هوایی ارتش، کارخانجات مانند ذوب آهن اصفهان یا در بعضی استانها نیز کلاس هایی از طرف این مهد برگزار شده و گاهی بصورت آموزش های ضمن خدمت بوده ولی حالا این فعالیت ها به سبب بیماری کرونا کمرنگ شده و این سازمان ها بیشتر خواهان مربی یا داور قرآن هستند.

چه موسساتی شعبه دارند؟
چاوشی درباره فعالیت شعبه های موسسه مهد قرآن اظهار داشت: در مجموع سه موسسه قرآنی در سطح کشور دارای شعبه است. یعنی مهد قرآن، جامعه القرآن و بیت الاحزان که یکی از کانون های مهد قرآن در استان فارس بوده است.
وی اضافه کرد: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمان داد تا شعبه های این سه موسسات هویت مستقل داشته باشند و لیست شعبه های مهد قرآن را از ما گرفتند و حتی برنامه ریزی برای ثبت رسمی این شعبه ها صورت گرفت ولی به سایر موسسات گفته شد که نمی توانند شعبه داشته باشند.

تربیت ۱۰ میلیون حافظ نیاز به زیرساخت فرهنگی دارد
این حافظ قرآن درباره تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن اظهار داشت: آنچه رهبر انقلاب فرمود با یک دید بسیار بلند و آینده نگری برای کشور است. این ۱۰ میلیون حافظ فقط یک کار قرآنی نیست بلکه یک کار استراتژی و زیرساخت فرهنگی برای کل کشور است. تربیت این تعداد حافظ را نمی توان یک کار تخصصی حرفه ای دانست بلکه یک کار عمومی است و در حقیقت ساختن فرهنگ عمومی کشور برمبنای معارف قرآن کریم است.
وی اضافه کرد: حفظ قرآن یک کار تخصصی است تربیت ۱۰ میلیون حافظ از قالب یک کار حرفه ای درآمده است و مخاطب آن فقط مسئولان قرآنی و فرهنگی نیستند بلکه روسای جمهور و مجلس هم مخاطب آن هستند. چون یک کار عمومی باید صورت بگیرد بطوریکه عموم مردم با برنامه ریزی برای حفظ کل قرآن بتوانند با قرآن انس بگیرند و پس رهبر انقلاب بر فهم قرآن و عمل کردن به کتاب الهی تاکید نمودند. در برخی از کشورها مانند تونس، قرآن جزو فرهنگ آن کشور شده است ولی ما هنوز در صحیح خوانی قرآن مشکل داریم. این کار نیازمند ساز و کارهای فراوانی است ولی فراهم نشده است.
چاوشی اظهار داشت: ۱۰ سال از صحبت های رهبر انقلاب گذشته و هنوز نتوانسته ایم ۳۰ هزار حافظ کل قرآن تربیت نماییم. هنوز ضرورت این کار برای مسئولان احساس نشده است. کسانی که می توانند در این کار دخیل باشند، مخاطب این فرمان هستند مانند روسای قوا و همه ارکان کشور. چون یک کار ملی است. اگر مسئولان ضرورت آنرا حس کنند، باید در مردم احساس نیاز ایجاد کنند به شکلی که در پدر خانواده چنین احساسی بوجود بیاید تا همانگونه برای زبان انگلیسی یا سایر فعالیت ها و نیازهای فرزندش برنامه ریزی می کند، برای حفظ قرآن نیز برنامه داشته باشد در صورتیکه این احساس نیاز در جامعه وجود ندارد. کارهایی هم که انجام می شود در این سطح نیست و تا آن زمان که مردم احساس نیاز نکنند، این کار صورت نمی گیرد.
وی افزود: زمانی که محمدحسین طباطبایی در سطح کشور عرضه شد، صدا و سیما برنامه های این حافظ خردسال را نشان می داد، به شکلی که گاهی پدر به همراه فرزند خود به مهد قرآن مراجعه می کرد و می گفت می خواهد پسرش مانند محمدحسین طباطبایی شود. این پدر احساس نیاز کرده بود و غبطه می خورد. هر چند محمدحسین یک استثناء بود ولی بسیاری را مشتاق حفظ قرآن کرد و علت تاسیس موسسه جامعه القرآن همین مساله بود به شکلی که به اوج رسید.
وی با اشاره به وظایف مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس باید تا کنون قانون های بسیاری برای حافظان قرآن تصویب کرده باشد ولی فقط یک قانون به تصویب رسیده است یا در بودجه سالانه دولت باید یک رقم خوبی برای تربیت این ۱۰ میلیون حافظ درنظر گرفته شود ولی می بینیم حدود ۱۲ سال پیش بودجه قرآنی ۲۰۰ میلیارد تومان بود ولی به مرور آب رفت. البته همه مسائل در بودجه خلاصه نمی گردد. کار رسانه ای و تبلیغاتی و برنامه ریزی آموزشی از دیگر کارهایی است که باید به آن اهمیت داد. بطورمثال درباره برنامه ریزی آموزشی بعضی می گویند مدت حفظ باید یک سال باشد، برخی نیز معتقدند دو سال یا پنج سال و برخی حتی می گویند شش ماهه باید باشد در صورتیکه هیچ یک از متولیان طی ۱۰ سال قبل به مهد قرآن نگفتند که چه برنامه آموزشی برای حافظان قرآن دارید. پس عزم و اراده ای که برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن باشد وجود ندارد.



مربیان مخلص و فی سبیل الله
چاوشی اظهار داشت: مربیان مهد قرآن در سراسر کشور از شروع تاسیس مهد قرآن با اخلاصی که داشتند، نه فقط بیمه نیستند بلکه حق الزحمه ای هم نمی گیرند. از قرآن آموزان نیز شهریه ای دریافت نمی گردد. یعنی به مراکز مهد قرآن اعلام نمود ایم اگر می توانند شهریه بگیرند ولی بطور معمول رایگان است. ما فقط به نیروهای تمام وقت دفتر مرکزی مهد قرآن حقوق می دهیم و آنان را بیمه کرده ایم. مدیران شعبه ها نیز چنانچه تمام وقت باشند از درآمد استان استفاده می نمایند ولی آنها نیز بطور معمول درآمدی ندارند.
وی درباره مالیات موسسه اظهار داشت: چون بعنوان یک موسسه رسمی فعالیت می نماییم، موظف به ارائه حساب هایمان هستیم و ما دفاتر را ارائه می دهیم ولی طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستیم. البته دو سال اول که موسسه را به ثبت رساندیم، از این مساله اطلاعی نداشتیم و بنا بر این یک پرونده در دارایی برای ما تشکیل و هر روز قطورتر شد تا به مبلغ دو میلیارد تومان رسید و حتی دفتر را پلمب و خط های تلفن و حساب های بانکی را مسدود کردند. در نهایت به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و دیوان رای داد که این موسسه از پرداخت مالیات معاف است و پس رای سازمان امور مالیاتی نقض و بدهی برداشته شد و از آن زمان به بعد دفاتر را تحویل دارایی دادیم و معاف شدیم.
سخن از ویروس کرونا و تاثیر آن بر آموزش های قرآنی خصوصاً حفظ شد که چاوشی اظهار داشت: ما سعی کردیم به شکلی برنامه ریزی نماییم که افت شدید نداشته باشیم ولی به هر حال افت داشتیم. اولا آموزش ها بصورت غیرحضوری و با تلفن و فضای مجازی انجام شد ولی کیفیت آموزش غیرحضوری مانند دوره های حضوری نیست پس در این مرحله مقداری افت داشتیم. آموزش ادامه داشته و هیچ مرکزی تعطیل نشده ولی خیلی از کارها از نظر کیفی افت داشته که تلاش نموده ایم آنرا برطرف نماییم. بطورمثال آزمون حفظ کل هر سال بصورت حضوری بود ولی در دو سال اخیر بصورت غیرحضوری انجام شد و اجازه ندادیم برنامه ها تعطیل شود.
هر سال در حدود ۳۰۰ نفر در آزمون حفظ کل قرآن این موسسه ثبت نام و در مرحله استانی شرکت می کنند و در صورت قبولی در مرحله کشوری و در نهایت مدرک حفظ می گیرند. آمار هر سال حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ نفر هستند. بگفته چاوشی مدارک ارائه شده به ۱۲۰ تا ۶۰ حافظ بوده است. به عبارت دیگر همه این افراد موفق به حفظ کل قرآن شده اند ولی نتوانستند نصاب قبولی را کسب کنند.

انتخاب خادمان قرآنی با طعم سیاسی
چاوشی از موسسه مهد قرآن بعنوان نخستین موسسه ای یاد کرد که موفق به دریافت لوح خادم قرآن در زمینه مدیریت شده است. وی درباره انتخاب خادمان قرآنی اظهار داشت: در هشت سال قبل شاهد ناهماهنگی و بی نظمی خاصی بودیم به شکلی که در چند سال انتخاب صورت نمی گرفت یا رییس جمهور در آن حضور نمی یافت در صورتیکه در دوره های قبلی این برنامه در ماه مبارک رمضان برگزار می شد. به هر حال معتقدم قسمتی از انتخاب خادمان قرآن برمبنای یک چارچوب و ضوابطی است ولی خروجی آن چیز دیگری است.
این حافظ قرآن اضافه کرد: چند سالی نیز از مهد قرآن درخواست معرفی خادم قرآنی کردند و ما با ارائه دلیلهای و مدارک افرادی را بعنوان مدیر یا حافظ قرآن معرفی می کردیم ولی نحوه انتخاب را نمی دانیم و به نظرمی رسد مقداری از این انتخاب ها نیز به مسائل سیاسی ارتباط دارد.
با این حال موسسه مهد قرآن تا کنون توانسته مربیانی را تربیت کند که به افتخار خادم قرآنی نائل آیند. این موسسه نیز در سال ۷۴ بعنوان موسسه برتر در حوزه کارهای قرآنی برگزیده شد. موسسه مهد قرآن یکی از هزاران موسسه ای است که برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم تلاش می کند، باید دید سهم سایر موسسات و دستگاه های قرآنی چقدر بوده و تا حالا چه کارهایی داشته اند که هنوز نتوانسته ایم یک صدم آنچه را که رهبر انقلاب ۱۰ سال پیش بیان کرده بودند را محقق نماییم.

1400/12/15
14:00:54
5.0 / 5
484
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴