در گزارش قائم عنوان شد؛
شاخص ها و معیارهای رتبه بندی ملی دانشگاه ها باید تغییر کند
به گزارش قائم معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: در یکی از کارگروه های اجلاس معاونین آموزشی، ضمن انتقاد از رویه فعلی رتبه بندی دانشگاه ها، بر تغییر شاخص ها و معیارهای رتبه بندی تاکید گردید.
اسدالله کردنائیج در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جزییات اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه ها که اواخر هفته گذشته برگزار شد، اظهار نمود: این اجلاس دو روزه با محوریت تبادل نظر درباره راهبردهای آموزشی و طرح تحول نظام آموزش عالی برگزار شد؛ همین طور کارگروه هایی با ۹ محور ساماندهی و ماموریت گرایی و آمایش رشته ها، بررسی و تفویض اختیارات طبق تحول در آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش عالی با تمرکز بر علوم انسانی و اسلامی، تحول در نظام جذب و پذیرش دانشجو با رویکرد تقاضا محوری و حل مسئله و جذب نخبگان، اصلاح فرایندهای آموزشی و کیفی سازی آموزش احوال در بکارگیری و بهره گیری از ظرفیت نخبگان دیپلماسی علمی و فناوری های نوظهور تحول در رویکرد های مهارتی و اشتغال آفرین در نظام آموزشی و آموزش الکترونیکی و آموزش مجازی و آموزش های مبتنی بر تکنولوژی های اجرا شد.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس ضمن اشاره به این که در روز اول وزیر علوم، رییس فرهنگستان زبان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور و دستیار اقتصادی رییس جمهور، رییس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به سخنرانی پرداختند، اضافه کرد: هر کارگروه سه نفر عضو اصلی داشت و تعدادی دیگر از معاونان آموزشی، اعضای کارگروه را تشکیل می دادند؛ یکی از کارگروه ها، «ساماندهی ماموریت گرایی و آمایش رشته ها» بود که بنده به عنوان سخنران در این کارگروه صحبت کردم؛ این کارگروه ۱۹ عضو داشت و یکی از شلوغ ترین کارگروه ها بود.
وی با اعلان اینکه یکی از با اهمیت ترین مباحث مطروحه در این کارگروه لزوم بازبینی در فاکتورهای رتبه بندی ملی دانشگاه ها بود، اشاره کرد: بنا بر تاکید رهبر معظم انقلاب باید ارزیابی و رتبه بندی داخلی دانشگاه ها و ایجاد رقابت سالم میان دانشگاهیان مدنظر قرار گیرد؛ ایشان تاکید دارند که دانشگاه ها باید به زنجیره دانش جهانی و همکاری با دانشگاه های دنیا ورود کنند.
کردنائیج اشاره کرد: بر طبق مصوبه ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بمنظور کیفیت علمی و فرهنگی و پاسخگویی به نیازهای ملی و منطقه ای و حمایت ویژه از مؤسسات برتر، طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی اجرائی می شود. در این نشست چگونگی اجرا و فاکتورهای رتبه بندی دانشگاه ها در وزارت علوم، مورد بررسی قرار گرفت، هم اکنون معیارهای شش گانه ای برای رتبه بندی ملی دانشگاه ها همچون معیار آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، بین المللی سازی، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات وجود دارد که هرکدام از اینها امتیازاتی دارد که آموزش ۲۰ امتیاز، پژوهش ۲۵ امتیاز، فناوری و نوآوری ۲۰ امتیاز، بین المللی سازی و خدمات اجتماعی زیرساخت ۱۰ امتیاز وزیرساخت ۵ امتیاز دارد که جمعاً ۱۰۰ امتیاز می شود.
وی افزود: در این کارگروه ایرادات و نقاط ضعف نحوه رتبه بندی دانشگاه ها بررسی گردید و راهکارهایی در ادامه عنوان شد که چگونه در آینده بتوانیم این ایرادات را رفع نماییم. یکی از این ایرادات این است که شاخص ها برای تمام مؤسسات آموزش عالی یکسان است؛ در صورتیکه دانشگاه های ما یکسان نیستند بطورمثال دانشگاه هایی داریم با ماموریت ویژه و یا دانشگاه جامع، صنعتی، علوم انسانی، هنر، دانشگاه های نظامی و انتظامی و یا وابسته به دستگاه های اجرائی و غیر دولتی. طبیعتاً این که همه دانشگاه ها را در سنجه قرار دهیم، شاید درست نباشد.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به بررسی متوازن بودن و نبودن وزن معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها اظهار داشت: معاون آموزشی وزارت علوم اعتقاد داشت که این معیارها باید بازبینی و فاکتورهای جدیدی نیز مانند مهارت افزایی، کیفیت دانشجویان خروجی و اشتغال پذیری به آن اضافه شود؛ بطور مثال در این معیارها شاخص فرهنگی دیده نشده و خوب است که یکسری فاکتورهای کمی و سنجش پذیر را در بخش فرهنگی با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه، معاونت فرهنگی وزارت علوم و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها استخراج نماییم.
کردنائیج افزود: یکی از بحث های مهمی که خوب است دنبال شود، این است که برمبنای موضوع، دانشگاه ها را رتبه بندی نماییم بطور مثال برخی دانشگاه ها برای یکسری ماموریت های خاص به وجود آمده اند؛ بطورمثال دانشگاه علمی کاربردی با مهارت تربیت دانشجویان فنی و تکنسین به وجود آمده است این که چقدر این دانشگاه به ماموریت خود پایبند است، می تواند به عنوان یک شاخص در رتبه بندی لحاظ شود. بدین سبب یک زیر شاخصی با عنوان میزان پایبندی به ماموریت ها و حوزه های کارهای مصوب دانشگاه ها در نظر گرفته شود.
وی بیان کرد: نکته بعدی این بود که همیشه دانشگاه های برتر بهترین رتبه ها را می گیرند و فقط هر سال ممکنست بین رتبه یک تا ۱۰ جابجا شوند؛ پیشنهاد شد در امتداد ایجاد رقابت و انگیزه برای دانشگاه ها، آن دسته از دانشگاه های کوچک و متوسط که در یک سال در رتبه بندی، رتبه شأن بهبود پیدا می کنند، هر سال بودجه های بهتر و یا تشویق بیشتری انجام دهیم تا انگیزه لازم برای ارتقا برای آنها ایجاد شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب