پاسخ نادر ابراهیمی به نامه فاطمه در پی توجیه بی عدالتی ها نبود
به گزارش قائم، نشست بررسی کتاب انقلاب ما به ما چه داده است؟ نوشته نادر ابراهیمی عصر دوشنبه 15 اردیبهشت در کافه کتاب امیرکبیر اجرا شد.
به گزارش قائم به نقل از مهر، در این جلسه که به همت انتشارات امیرکبیر و با هدف بازخوانی کتاب باارزش «انقلاب ما به ما چه داده است؟» برمبنای نامه نگاری دختری به نام فاطمه و پاسخ نادر ابراهیمی به نامه او برگزار گردید، حجت الاسلام مجتبی عرب، محمد غفاری و سید امید سیدابراهیمی به بیان نظراتشان پیرامون کتاب پرداختند.
در ابتدای این جلسه محمد غفاری به معرفی اجمالی کتاب و مدل نوشتاری آن پرداخت و نامه فاطمه را نه یک نامه معمولی، که یک متن عدالت خواهانه و پیشرو دانست که در گذر زمان ارزش محتوایی و نگاه آن کهنه نشده است.
غفاری در ادامه، پاسخ نامه نادر ابراهیمی به فاطمه را نیز یک جواب عاقلانه و متن هنرمندانه نادر را نیز یک قرائت درست از انقلاب دانست و موضع او دقیقاً در کنار فاطمه است و انقلاب اسلامی را یک جریان عدالت خواه و مصلح اجتماعی می داند و در هیچ عبارتی بدنبال توجیه ضعف ها و یا نادیده انگاری مسائلی که نویسنده نامه مطرح می کند، نبوده و نیست.
به اعتقاد محمد غفاری پاسخ نادر ابراهیمی مخاطب را آرام می کند و مرحله به مرحله با بیان مثال های شفاف، جریان انقلاب اسلامی و اهداف والای آنرا به نمایش می گذارد؛ همچون عبارتی که نویسنده بین روز انقلاب و عصر انقلاب تمیز قائل می شود و روز پیروزی انقلاب اسلامی را همانند مراسم عروسی می داند که هیچ وقت زیبایی و شکوه روز عروسی ضمانتی بر خوشبختی در زندگی نیست و خوشبختی در جریان زندگی و بعد از سال ها بالا و پایین شدن ها اتفاق می افتد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مجتبی عرب در چند بخش به بیان نظارت خود پیرامون کتاب پرداخت و این کتاب را فرصت تاریخی بی نظیری دانست که در قالب نامه فاطمه و پاسخ نادر ابراهیمی برمبنای مسایل دچار همین روزها، با قلمی رسا توسط یکی از برجسته ترین نویسندگان ادبیات معاصر به نگارش در آمده است، و شاید حکمتی در این وقفه ۴۵ ساله تجدید چاپ و معرفی مجدد آن بوده است که در این زمانه باز به آن رجوع شود.
حرکت در مرز باریک استدلال عمیق و بیان هوشمندانه
به اعتقاد حجت الاسلام عرب، نادر ابراهیمی از ادبیات بی نظیر و مسایل مطرح شده در نامه فاطمه شوکه شده است و حتی نفرین و ناسازهای او را به جان می خرد تا بتواند پاسخ درخوری به او بدهد، و نکته درست آنجاست که نادر در تبیین انقلاب اسلامی به بیان مسایل سطحی و دم دستی نمی رود، بلکه در مرز باریکی قرار می گیرد که عمیق ترین استدلال ها را بیانی هوشمندانه مطرح می کند و فاطمه را مخاطب اصلی خود برای رفع خیلی از این مشکلات می داند، و از او می خواهد که به عنوان نماینده قشر مستضعف -که اتفاقاً حالا یک قلمی شیوا دارد و بهره مند از شناخت رسانه ای است- نقش خودرا در حل مسایل بداند و در مقام کنشگری قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: نادر ابراهیمی با نگاهی مصلحانه و انقلابی به مفهوم دقیق کلمه، تنها راه پیروزی غائی و رسیدن به آرمان های بلند انقلاب را حرکت جمعی فاطمه و فاطمه ها می داند و او را به پافشاری بر مطالبات و همین طور تلاش مضاعف برای حضور در حاکمیت تصمیم گیر دعوت می کند و با تأکید و یادآوری نعمت حکومت اسلامی، عدل را در سازماندهی و روندهای اداری حکومت دنبال می کند نه در نوشتن بیانیه اینچنین تندروانه و احساس رضایت از خالی شدن بعد از زدن تلخ ترین حرف ها.
متفکری صاحب اندیشه در عرصه اندیشه انقلاب اسلامی و تاریخ ملی
سید امید سیدابراهیمی نیز آخرین سخنران این جلسه بود که بصورت ویژه به بررسی شخصیت نادر ابراهیمی پرداخت. به اعتقاد سیدابراهیمی، چهره ای که از نادر ابراهیمی و آثار وی در سطح جامعه به معرض نمایش گذاشته شده است، یک نویسنده سانتی مانتال عاشقانه نویس است و آثاری که بیش تر از اون بین عموم مردم جامعه -و حتی برای اهالی فرهنگ و کتابخوان ها_ شناخته می شود چیزی فراتر از آثاری همچون یک عاشقانه آرام، چهل نامه کوتاه به همسرم، بار دیگر شهری که دوست می داشتم، ابن مشغله، ابوالمشاغل و در نهایت آتش بدون دود و مردی در تبعید ابدی نیست؛ در صورتیکه نادر ابراهیمی یک متفکر و صاحب ایده و اندیشه در عرصه اندیشه انقلاب اسلامی و تاریخ ملی است، که در بیان افکار خود به هیچ وجه گرفتار خودسانسوری هم نمی شود و با وضوح کامل به بیان اعتقادات خود در آثارش می پردازد؛ اما متاسفانه در جریان رسانه ای، خصوصاً حوزه ادبیات داستانی معاصر، این وجه از نادر نادیده گرفته می شود و هیچگاه مورد رصد و توجه قرار نمی گیرد.
سیدابراهیمی نامه فاطمه را برآمده از یک درد تاریخی دانست و بیان جزییات مسایل و مشکلات که سبب تأمل و سیلی به مخاطب می شود را حاصل یک عمر تجربه زیسته در این وضعیت دانست، و از جانب دیگر نادر ابراهیمی نیز با همه تندی ها و تلخی های نامه فاطمه، نه در موضع ضعف که در مقام تأیید و تأکید بر آرمان ها قرار دارد که گرفتار وحشت و لکنت در جواب آن نشده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب