قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
طهرانچی:

دانشگاه آزاد در انتخابات مجلس طرف هیچ شخص، جریان و جناحی نیست

دانشگاه آزاد در انتخابات مجلس طرف هیچ شخص، جریان و جناحی نیست

به گزارش قائم رئیس دانشگاه آزاد با تاكید بر بی طرفی این دانشگاه در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: دانشگاه آزاد در انتخابات مجلس طرف هیچ شخص، جریان و جناحی نیست و كاندیداها اجازه استفاده از اموال عمومی را ندارند.


به گزارش قائم به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی بامداد امروز در واحد شیراز با اشاره به هدف آموزش عالی و دانشگاه داری، اظهار داشت: نخستین سوالی كه در این جلسات مطرح می نماییم، این است كه هدف از ایجاد دانشگاه و زحماتی كه برای موفقیت آن كشیده می شود، چیست. آیا هدف این است كه از دانشگاه كسب درآمد نماییم و دانشجو بیاید و برود و فقط به فكر افزایش تعداد آنها باشیم؟
وی افزود: در دیدگاه اسلامی و حتی غرب، آموزش نقشی اساسی در راه رشد انسان دارد و خداوند هه جا در اشاره به نقش انبیاء (ع)، از كلیدواژه آموزش استفاده می نماید و در جایی كه می فرماید «یعلمهم الكتاب و الحكمه»، در ابتدای آن بر تزكیه تاكید می شود كه نشان داده است تربیت مقدم بر آموزش است.
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینكه پس از انقلاب صنعتی، انقلاب آموزشی در غرب اتفاق افتاد، اظهار داشت: هدف غرب از ایجاد و توسعه دانشگاه، اصلاح جامعه برپایه معیارها و اهداف خود بود و علمی كه ما از غرب به ایران آوردیم، همان نگاه «پارسونز» را دنبال می كرد كه اجتماع را باید با آموزش اصلاح نماییم، اما دانشگاه فن محور ما دنباله رو دانشگاه غربی بود.
وی تصریح كرد: واقعیت این است كه دانشگاه های ما در آنچه آموزش می دهند، موفق نبودند. متأسفانه شاخصهای تربیتی جوانان نشان دهنده این است كه دانشگاه در تربیت معیشتی، جنسی، هویتی و تحلیل فضای سیاسی و شناخت دشمنان به خوبی عمل نكرده است. این مورد نشان داده است در آموزش عالی مشكل داریم.
وی با تاكید بر اینكه دانشگاه باید امید را به جوانان منتقل كند، تصریح كرد: بودن دانشگاه برای كسب درآمد نیست، بلكه دانشگاه باید بر تربیت جوانان و رفتار اجتماعی تأثیرگذار باشد.
طهرانچی با اشاره به حوادث اخیر در كشور كه باعث ایجاد ناآرامی در بعضی شهرها شد، خاطرنشان كرد: بدن انسان اگر ضعیف باشد و در محیط آلوده قرار گیرد، انسان گرفتار بیماری می شود. در ارتباط با فضای اجتماعی هم اگر جوانان درك درستی از شرایط، واقعیت ها و دسیسه های دشمن نداشته باشند، جامعه با مشكل مواجه می شود. جوانان باید بدانند كه استكبار قسم خورده است كه ما را از پا درآورد و ریشه ملت ایران را خشك كند و حتی ابایی ندارد كه بگوید مردم منطقه انسان نیستند و من فقط به دنبال چاه های نفت آنها هستم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینكه به دنبال منفعت طلبی نظام سلطه، كشورهای منطقه مورد تعرض قرار گرفته اند، اظهار داشت: آمریكا صریحاً اعلام نموده كه نمی خواهد از منطقه غرب آسیا بیرون برود و تلاش دارد كه سربازان خویش را بالای چاه های نفت بگذارد، چون كه به دنبال منابع كشورهای منطقه است. ایران هم بزرگترین مخازن نفت و گاز منطقه را در اختیار دارد. ازاین رو باید فعالانه در این شرایط از كشور صیانت و مراقبت نماییم تا دشمنان از غفلت ما سوءاستفاده نكنند.
وی اضافه كرد: دلیل اینكه خون جوانان ما بعد از درك این نگاه استكبار، به جوش نمی آید این است كه دانشگاه ما نتوانسته دانشجویان را تحلیلگر بار بیاورد. كشوری كه نیمی از جوانان آن به دانشگاه می آیند، نباید تحت تاثیر دسیسه ها و توطئه های دشمنان قسم خورده باشد.
طهرانچی با تاكید بر بی طرفی دانشگاه آزاد اسلامی در انتخابات پیش رو، تصریح كرد: دانشگاه آزاد اسلامی در انتخابات مجلس شورای اسلامی طرف هیچ شخص، جریان و جناحی نیست و كاندیداهای انتخابات مجلس اجازه استفاده از اموال عمومی را ندارند. وظیفه دانشگاه در این راستا همراهی با شورای نگهبان و فرمانداری ها برای برگزاری انتخابات پرشور است و اینكه چه كسانی رأی بیاورند، مردم تصمیم خواهند گرفت. ازاین رو در انتخابات پیش رو حركت دانشگاه آزاد اسلامی متنی خواهد بود و نه حاشیه ای.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاكید بر اینكه دانشگاه باید محیط پرورش و رشد باشد، اظهار داشت: ما دانشگاهیان هر روز باید رسالت خویش را مرور نماییم و با عواملی كه در مقابل این اهداف قرار دارند، مقابله نماییم. این یك قاعده الهی است كه اگر كسی از ذكر حق و وظیفه خود غفلت كند، معیشت آن تنگ می شود. البته منظور این نیست كه در دوره ای كه معیشت دانشگاه آزاد اسلامی تنگ شد، از ذكر خدا غفلت شد، بلكه مردم از این دانشگاه روی برگرداندند، چون كه احساس می كردند آینده جوانانشان برای دانشگاه مهم نیست.
وی افزود: سیر جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ منفی بود. در دوره جدید، ما با حضور در شهرها به مردم اطمینان دادیم كه فرزندان آنها مانند فرزندان خود ما هستند و ما نسبت به تربیت، آینده و اشتغال آنها خویش را مسئول می دانیم. خوشبختانه با این نگاه، مردم به دانشگاه آزاد اسلامی اعتماد كردند و امسال شاهد رشد جذب دانشجو در مقاطع كاردانی و كارشناسی بودیم. این مورد نشان داده است كه اگر دانشگاه همگام با تحولات، متحول شود و به نیاز ها پاسخ دهد و در رشد و تعالی جامعه مؤثر باشد، می تواند به جایگاه خود برسد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به توجه این دانشگاه به اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: برخی این سوال را مطرح می كنند كه چرا حالا از اقتصاد دانش بنیان صحبت می شود؟ مگر در گذشته دانش در اقتصاد سهمی نداشته؟ واقعیت این است كه اقتصاد دیگر منبع پایه نیست و بیشتر از ۸۰ درصد اقتصاد را دانش تشكیل می دهد و سهم منابع در آن كمتراز ۲۰ درصد است. بنابراین تاكید داریم كه دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس كه بیشتر از هزار عضو هیأت علمی و ۳ هزار و ۲۰۰ دانشجوی دكتری دارد، باید بر اقتصاد شهر تاثیر بگذارد.
طهرانچی تصریح كرد: در شرایط كنونی كه عمر كسب و كار و تجارت از ۴۰ سال به ۱۴ سال كاهش یافته است، دانشگاه اگر پارادایم های آینده را نشناسد و برپایه آن الگوهای ذهنی و رفتاری را تغییر ندهد، محكوم به شكست است. ازاین رو لازم است یك نقد گفتمانی در دانشگاه داشته باشیم، روش ها را تغییر دهیم و در رویه خود تجدیدنظر نماییم.
وی اضافه كرد: تحقق گام دوم انقلاب، فقط سمینار نمی خواهد، بلكه نیازمند یك نقد گفتمانی نسبت به روش های گام اول و تغییر الگوهای ذهنی و رفتاری برای آغاز راه جدید هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی هم همزمان با گام دوم انقلاب باید پوست اندازی كند و در روش آموزش و اداره دانشگاه تغییر ایجاد كند.

1398/09/14
13:24:48
5.0 / 5
4180
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳