قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

ضرورت تدوین سیاست مخدری برای رسانه های ایران

ضرورت تدوین سیاست مخدری برای رسانه های ایران

قائم: به گزارش قائم، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با تکیه بر ضرورت تدوین استراتژی کلان رسانه ای از جانب «ستاد مبارزه با مواد مخدر» اظهار داشت: نگاه افراطی «بیمار پنداری» معتادان منجر شده هرگونه مسئولیتی از عهده آنان در ذهن برخی اقشار برداشته شود این در حالیست که در این خصوص احتیاج به توجیه رسانه ‎ها و تدوین سیاست مخدری رسانه ای سازمان یافته در ایران بشدت احساس می شود.


محمد بیات در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه یکی از ابعادی که برای گذار به سیاست پیش گیری از اعتیاد و کاهش تقاضا در سیاست مخدری ایران مغفول مانده، الزامات پیشگیری در حوزه رسانه ای است، اظهار داشت: سیاست مخدری رسانه ای پیشگیرانه به صورت کلی در رسانه های کشور بسیار مهجور مانده و عمده کارهای رسانه های کشور به سایر ستون های سیاست مخدری همچون «مقابله با عرضه»، «درمان» و «کاهش آسیب» محدود شده که البته چندان هم نمی توان از آن خرده گرفت. چونکه در هر کشور رسانه ها بازتاب دهنده حقیقت های آن جامعه به شمار می آیند و از آنجائیکه در شرایط فعلی عمده توان و ظرفیت سیاست مخدری کشور به مبحث مقابله با عرضه و درمان اختصاص یافته طبیعتاً اخبار این حوزه ها بشدت بیشتر از مسائل در ارتباط با پیشگیری در رسانه ها بازتاب می یابد.
وی اعتقاد دارد که این مساله همه ماجرا نیست و ظرفیت رسانه ها تنها به سطح بازنمودی محدود نمی شود و از آنها به صورت کلی انتظار می رود در سطح «افق گشایی» هم بیشتر از پیش به سیاست پیش گیری از اعتیاد بپردازند. بدین معنا که بازتاب دادن اخبار رویدادهای کشور به تنهایی برای رسانه ها (اعم از دولتی و غیر دولتی، تصویری و مکتوب و شبکه های اجتماعی) تنها یک روی سکه از فعالیت رسانه ایست. طبیعتاً دراین زمینه انتقاد چندانی نسبت فعالیت رسانه ها نمی توان داشت، اما با توجه به این که رسانه ها در جریان رسالت خود، تنها ماهیت بازنمودی و منفعل ندارند و در تأثیرگذاری اجتماعی و آموزش افکار عمومی هم از ظرفیت بالایی برخوردار می باشند، نیازمند دو اقدام مهم اولاً از جانب نهادهای سیاست گذار و ثانیاً از جانب خود رسانه ها هستیم.
پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با تأکید بر این که در این سطح نیازمند تدوین استراتژی کلان رسانه ای از جانب «ستاد مبارزه با مواد مخدر» و دیگر نهادهای سیاست گذار هستیم تا در امتداد پیش گیری از اعتیاد، رسانه ها را مکلف به تولید محتوای علمی، کارآمد، آسان فهم و تأثیرگذار کنند، تصریح کرد: لازم است تناسبی میان تولیدات رسانه ای در حوزه های مختلف سیاست مخدری برقرار شود. برای مثال در کشورهایی که در عرصه پیش گیری از اعتیاد پیشرو به حساب می آیند (مانند سنگاپور و بریتانیا) شمار اخبار و تولیدات رسانه ای معطوف به پیشگیری هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی نسبت به دیگر ستون های سیاست مخدری در این کشورها برتری محسوسی دارد.
بیات اشاره کرد: همینطور در این کشورها اخبار رسانه ها باآنکه گاه از سیاست مخدری رسمی انتقاد کرده و نقاط ضعف آنرا برمی شمارند، اما دراین زمینه که سیاست های پیشگیرانه راهکار نهایی حل و فصل بحران مواد مخدر و اعتیاد در کشورهای مختلف است، هیچگونه تردیدی وجود ندارد. اما چنین اجماعی در ایران هنوز به دست نیامده و بنابراین خیلی از رسانه های کشور ناخواسته و بدون اطلاع دقیق از نتایج این امر گاه از ضرورت کاهش محدودیت ها در زمینه مصرف مواد مخدر و یا وارد شدن ایران به مسیر جرم زدایی و یا قانونی سازی مصرف مواد مخدر سخن به میان می آورند. باآنکه لازم است دراین زمینه هم آزادی بیان به اعلی درجه مورد حراست و حفاظت قرار گیرد ولی، بنظر می رسد مشکل اساسی دراین زمینه ها عدم وجود برداشت علمی و اطلاعات کافی در مورد پیش گیری از اعتیاد است. همینطور در رسانه های کشور و هم فضای مجازی و هم در حقیقت با «پزشکی شدگی مفرط» پدیده اعتیاد و نگاه به آن روبه رو هستیم. بدین معنا که نگاه افراطی «بیمار پنداری» معتادان منجر شده هرگونه مسئولیتی از عهده آنان در ذهن برخی اقشار برداشته شود اما حتی معروف ترین لیبرال دموکراسی های غربی هم چنین فرضی را دنبال نمی کنند.
وی افزود: امروزه در غرب دادگاه هایی تحت عنوان «دادگاه سلامت» شکل گرفته و افراد به سبب اعتیاد، محاکمه می شوند. در واقع صفت بیمار در این جوامع به معتادانی گفته می شود که درصدد ترک اعتیاد باشند، نه افرادی که آزادانه و با اعتیاد در جامعه زندگی می کنند و خواسته یا ناخواسته دیگران را هم در معرض صدمه های خود قرار می دهند. به همین دلیل احتیاج به توجیه رسانه ‎ها و تدوین یک سیاست مخدری رسانه ای سازمان یافته در ایران بشدت احساس می شود.
پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با اشاره به این که دومین سطحی که رسانه های کشور می توانند، حتی در غیاب یک استراتژی مدون در حوزه پیشگیری به آن اقدام نمایند، افق گشایی است، اضافه کرد: این امر شامل تولید محتوای آموزشی در حوزه پیش گیری از مواد مخدر است. بعنوان مثال «رابرت مک فیلد»، پژوهشگر آمریکایی معتقد است: «از در و دیوار رسانه ای که استراتژی پیش گیری از اعتیاد را مبنای کار خود قرار داده باید مطالب پیشگیرانه ببارد نه این که اخبار در ارتباط با قانونی سازی مصرف و ترک اعتیاد در آن بیشتر از پیشگیری باشد.» رسانه های ایرانی باید دراین زمینه مبادرت به فعالیت در سه سطح «آگاهی بخشی»، «آموزش» و «مشاوره» کنند.




منبع:

1401/12/27
08:27:36
5.0 / 5
312
تگهای خبر: آموزش , پزشك , دین , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لینک دوستان قائم