قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

اختیار استانها برای تغییر ساعت شروع به کار مدارس

اختیار استانها برای تغییر ساعت شروع به کار مدارس

قائم: بگفته معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، برمبنای بخشنامه های موجود، این اختیار به استانها داده شده است تا با هماهنگی ستاد و باتوجه به شرایطی که دارند ساعت شروع شروع به کار مدرسه را تعیین کنند.


به گزارش قائم به نقل از ایسنا، احمدرضا دوراندیش با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر در ساعت آغاز به کار مدارس نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش نیست؟، اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم طبق بخشنامه ها این اختیار به استانها داده شده است تا باتوجه به شرایطی که دارند ساعت شروع شروع به کار مدرسه را تعیین کنند و با هماهنگی ستاد این شرایط اتفاق مهیا است. برای مثال برخی استانها که گرمای بیشتری دارند می توانند از این امکان بهره گیرند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره ی اهمیت برنامه های درسی درباب مهارت آموزی به دانش آموزان، توضیح داد: در زیر نظام برنامه درسی مشخص می شود ما چه هدفی از مهارت آموزی داریم، مخاطبین ما چه کسانی هستند و چطور باید آموزش ها ارائه شود. زیر نظام برنامه درسی جزو با اهمیت ترین زیر نظام ها است.
وی از معلمان به عنوان دیگر زیر نظام مهم یاد کرد و اظهار داشت: سوال مهم این است که آیا ما در رابطه با این معلمان نیرو یابی درست انجام دادیم و انگیزه لازم را برای این معلمان به وجود آورده ایم؟. این معلمان چطور می توانند توسعه شغلی و ارتقاء داشته باشند؟. چرخ دنده دیگر بحث فضا و تجهیزات در مهارت آموزی است چونکه مهارت آموزی بدون فضا و تجهیزات معنا پیدا نمی کند.
دوراندیش با تأکید بر این که بستر مهارت آموزی باید در مقطع ابتدایی شکل گیرد، افزود: بحث مهارت آموزی را باید از مقطع ابتدایی لحاظ نماییم. آماری که ما از سالهای قبل داریم نشان میدهد رغبت دانش آموزان برای ورود به شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش چندان ارتقاء پیدا نکرده است. یکی از دلایلی که رغبت دانش آموزان برای ورود به شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش کم شده این است که کار کیفی و عملی در ابتدایی و متوسطه اول کمتر انجام شده است. هدایت تحصیلی باید در متوسطه اول رخ دهد اما ما به آن کمتر توجه کردیم. در اسناد تحولی مشخص شده باید دانش آموزان را باتوجه به استعداد و علاقه و نیاز کشور در معرض مشاغل قرار دهیم.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش اصرار کرد که گرچه در عرصه آموزش ابتدایی کارهای خوبی انجام شده است، اما کافی نیست و دست ورزی برخی مهارتها را بچه ها باید از مقطع ابتدایی شروع کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره ی نظام جدید آموزش فنی و حرفه ای توضیح داد: نظام جدید آموزش فنی و حرفه ای ما، پیشرو است. در آن برنامه ریزی که طی سه سال انجام شده است حدود ۳۰ شغل برای هر رشته آموزش داده می شود. این برنامه شامل دو دسته از دروس هستند، دسته فنی و حرفه ای که مربوط به آموزش شغلی است و دسته ای که مربوط به شایستگی های غیر فنی مثل اخلاق حرفه ای و آموزش فناوری و الزامات محیط کار و بحث های مربوط به کارآفرینی است.
دوراندیش افزود: کتبی که برای این امر در نظر گرفته شده و برنامه درسی که تهیه شده به شکلی است که دیگر نیاز نیست دانش آموزان با پایان رسیدن کتاب، کل کتاب را امتحان دهند. هر کتاب شامل پنج پودمان است و هر پودمان شامل یک شغل است. دانش آموزان پس از آن که هر شغل را آموزش دیدند همان مهارت را امتحان می دهند. این امر از سال ۹۴ شروع شده است. بدین سبب می توان گفت گرچه برنامه درسی خوبی تهیه شده است اما در مرحله اجرا مشکل وجود دارد. در مقطع ابتدایی مهارت لازم را آموزش نمی دهیم، کارگاه ها در متوسطه اول تجهیز نیستند. درحالی دانش آموزان بصورت کار عملی و انجام پروژه باید در محیط واقعی کار قرار گیرند که اتفاق نمی افتد. اگر این امر رخ دهد، هدایت تحصیلی خوبی برای آموزش فنی و حرفه ای خواهیم داشت اما ما غفلت کردیم و باید بیشتر دقت کنیم.




منبع:

1402/05/14
11:22:21
5.0 / 5
327
تگهای خبر: آموزش , برنامه , دین , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵