قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

به گزارش قائم علمای اهل تسنن در کتاب های خود درباره وجود امام زمان(عج) چه نظری دارند و پاسخ هایی را عرضه کرده اند؟


وجود روایات فراوان در زمینه­ مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، و اعتقاد به آمدن منجی در آخرالزمان، بعنوان عقیده ­ای مسلّم در بین مسلمانان پذیرفته شده است. این اعتقاد، اختصاص به شیعه ندارد ـ هر چند که عده ای از اهل سنت، این امر را نمی پذیرند.- ولی عده ای از آنها، معتقد به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند. اعتقاد به حضرت مهدی در آثار علمای اهل سنت
محمد بن طلحه شافعی در کتاب «مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول» می­گوید: «مهدی منتظر، در سال دویست و پنجاه و هشت هجری، در سامرا متولد شد. پدرش، حسن بن علی بن محمد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن حسین بن علی المرتضی است، و نام­ او محمد و کنیه­ اش ابوالقاسم و از القاب او حجت و خلف صالح و منتظر است». و بعد روایاتی را از پیامبر صل الله ضد و آله و سلم در زمینه مهدی موعود نقل می ­کند در خصوص این­که: «مهدی، از نسل من و از فرزندان فاطمه و هم­نام من است و در آخرالزمان قیام می­ کند و زمین را از عدل و داد پر می­ کند پس از آن­که از ظلم و جور پر شده است و این قیام، حتمی است حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیش­تر باقی نمانده باشد».
بعد از ذکر این روایات، آن­ها را بر همان ابوالقاسم محمد بن حسن بن علی … بن علی ابن ابی­ طالب متولد دویست و پنجاه و هشت تطبیق می­کند و به اشکال­ها و شبهاتی که در این حوزه امکان دارد مطرح شود، پاسخ می ­دهد.
سبط ابن جوزی حنفی در کتاب تذکرة الخواص، می ­گوید: «حضرت حجت «مهدی»، محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی ابن ابی ­طالب است. کنیه او، ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب ­الزمان و قائم منتظر». سپس از عبدالله ابن عمر روایتی نقل می­کند که رسول گرامی اسلام فرموده: «در آخرالزمان، مردی از فرزندان من قیام می­کند که نام او همانند نام من و کنیه­ اش همانند کنیه­ ی من است و زمین را از عدل و داد پر می­کند، بعد از آن­که از ظلم و جور پر شده است.».
عبدالوهاب شعرانی در کتاب «الیواقیت و الجواهر»، که در بیان آرای اکابر و بزرگان علمای اهل سنّت در مسائل مختلف عقیدتی است، فصلی را به وقایعی که پیش از روز رستاخیز و آخر دنیا حتما اتفاق می ­افتد، مختص کرده است که یکی از آن وقایع، قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که مفصلاً درباره آن بحث کرده، و از قول بعضی از اکابر علمای اهل سنت، نقل می­کند که «مهدی، فرزند حسن عسکری است که در نیمه ­ی شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هـ. ق متولد شد و زنده باقی خواهد ماند تا با عیسی ضد السلام ظهور کند و الان که سال نهصد و پنجاه و هشت هجری است، هفتصد و سه سال از عمر شریف او می­ گذرد». چرا بعضی از اهل سنت به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف معتقد نیستند، برای این مساله میتوان دلایلی را مطرح نمود؛ از جمله: 1. مخفی بودن ولادت آن حضرت
آمدن مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، از همان زمان نبی اکرم صل الله ضد و آله و سلم و صدر اسلام، امری مسلَّم و شایع و مورد توجه مسلمانان بود. حاکمان وقت هم از آن اخبار بی ­اطلاع نبودند و شنیده بودند که مهدی موعود، از نسل حضرت فاطمه علیها السلام و امام حسین ضد السلام متولد می شود و حکومت ستمکاران به دست­ اش منقرض می­ گردد و تمام زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد؛ بخصوص روایات گوناگونی که می ­گفت، او، نهمین از فرزندان امام حسین ضد السلام است.
دولت عباسی از این امر بیم وهراس داشتند و در صدد بودند به هرگونه که شده این خطر را از حکومت خود دفع کنند. به همین جهت، خانه­ های بنی­ هاشم، بخصوص خانه­ی امام حسن عسکری ضد السلام به شدّت تحت کنترل و مراقبت مأموران مخفی و علنی دولت عباسی قرار داشت. معتمد عباسی، به عدة از زنان قابله، مأموریت سری داده بود که در خانه ­های بنی­ هاشم، بخصوص خانه­ امام حسن عسکری ضد السلام رفت و آمد کنند و مراتب را گزارش دهند، و به گروهی از مأموران خویش مأموریت داد که دائماً و روز و شب، مراقب خانة آن حضرت باشند وبعد از شهادت امام عسکری ضد السلام، دستور داد خانه آن حضرت را بازرسی کنند و گروهی از زنان قابله را فرستاد تا تمام کنیزان آن حضرت را معاینه، و اگر آبستنی در میان آنان دیده شد، بازداشت کنند.
مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی آورده است: حتّی به خانه­ امام عسکری ضد السلام هم اکتفا نکرد و دستور داد تمام خانه ­های شهر را با کمال دقت بازرسی و کنترل کنند. (ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شبیه ولادت حضرت موسی ضد السلام می باشد که فرعون، تمام زنان آبستن را کشت تا از ولادت او جلوگیری نماید، امّا به اراده و خواست خداوند، حضرت موسی ضد السلام در دامان فرعون بزرگ شد.)
ولادت حضرت مهدی ضد السلام به خاطر شرایط سخت آن زمان، مخفی بود؛ و حدود پنج سال، پیش از شهادت امام عسکری ضد السلام، یعنی در سال دویست و پنجاه و پنج قمری در شب نیمه شعبان در حالیکه تا روز قبل، آثار حمل در مادر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای دیگران ظاهر نبود، به دنیا آمد. و در طول این پنج سال، امام حسن عسکری ضد السلام فرزندش را تنها به خواص شیعیان خود نشان می­داد و او را امام، و حجت پس از خود معرفی می­کرد. با این وضعیت، طبیعی است دیگران از جمله، اهل سنّت که از خاندان پیامبر صل الله ضد و آله و سلم فاصله گرفته بودند، از ولادت آن حضرت آگاه نشوند. 2. اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
روایاتی که در زمینة مهدی موعود آمده، بسیار زیاد و از نظر مضمون، بسیار متنوع است. در روایات بسیاری، از پیامبر اکرم نقل شده که تعداد ائمه و خلفای پس از من، دوازده نفر است. مجموع روایات شیعه و سنی در این زمینة نه صد و بیست و پنج حدیث است. در روایات بسیاری، به نام دوازده نفر ائمه تصریح شده، و آمده که نخستین آنها امام علی ضد السلام و آخرین شان حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است و این­که نه نفر از آنان از نسل امام حسین ضد السلام هستند و در برخی از این روایات نام تمام آنها ذکر شده است.
در کتاب منتخب الاثر احادیث گوناگونی در اینباره انتخاب شده است که:
همینطور در روایات گوناگونی آمده است که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، از فرزندان امام علی ضد السلام است (214 حدیث ) وامام مهدی از فرزندان فاطمه علیها السلام است (192 حدیث ) و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نهمین از فرزندان امام حسین ضد السلام است (148 حدیث ). … و این که مهدی فرزند حسن عسکری است (145 حدیث) و نام پدر مهدی حسن است (148 حدیث ). ازاین رو قبول تولد مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف یعنی پذیرش تمامی این روایات و پذیرش این روایات یعنی قرار گرفتن در مقابل انبوهی از سؤالات و مطالبی که اهل سنت هیچ پاسخی برای آن ندارند.
/6262

1400/01/15
11:16:53
5.0 / 5
1144
تگهای خبر: ائمه , اسلام , امام , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳