قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

انتقاد آیت الله مصباح یزدی از افرادی كه با اغراض سیاسی به بسته شدن حرم ها اعتراض می كنند

انتقاد آیت الله مصباح یزدی از افرادی كه با اغراض سیاسی به بسته شدن حرم ها اعتراض می كنند

به گزارش قائم تسنیم نوشت: علامه محمدتقی مصباح یزدی در پاسخ به این پرسش كه ˮمحدودیت هایی كه برای حضور در اماكن متبركه مانند حرم های مطهر بوجود آمده سبب محرومیت هایی برای مردم شده است. آیا خود اینها نوعی عذاب و دوری از رحمت الهی نیست؟ باتوجه به آنچه حضرتعالی از مبانی حضرت آقا سراغ دارید، آیا ایشان با ایجاد این محدودیت ها موافق هستند؟ نظر خود حضرتعالی چیست؟، پاسخی به شرح زیر بیان نمود.



نظر حضرت آقا از اینكه برنامه هر ساله خودشان را در مسافرت به مشهد و سخنرانی در حرم مطهر تعطیل كردند، مشخص است. در اینكه محرومیت از این اماكن مقدسه برای ما خسران است تردیدی نیست. اما در این عالم بسیاری از نفع و ضررها با هم تزاحم پیدا می كنند و باید اهم آنها را تشخیص داد و اهم را نمی توان با احساسات و عواطف تشخیص داد. حال، آیا ممكنست روزی بیاید كه با فرض این ضررها باز هم رفتن به این اماكن اولویت داشته باشد، گرچه فرض بعیدی است، اما مثلا اگر این تعطیلی چندین سال طول بكشد و سبب فراموشی مردم شود، ممكنست با برنامه خاصی لازم باشد عده ای به زیارت بروند، مثل اینكه اگر افراد به سبب فقر نتوانستند به حج بروند و حج در شرف تعطیل بود، واجب است امام افرادی را از بیت المال به حج بفرستد تا اصل حج تعطیل نشود. اما این موارد نادر است. الآن هم كسی اصل زیارت را ممنوع نكرده، بلكه گفته اند این چند روز نروند. از طرف دیگر، خود این وضعیت وسیله ای است برای آزمایش كسانی كه می خواهند از این فرصت برای اغراض شخصی، گروهی یا سیاسی سوء استفاده كنند. گاهی بعضی گناهانی كه خواص مرتكب می شوند از هزاران گناه كبیره ای كه عوام مرتكب می شوند بدتر است. برای آنكه كسی كه دزدی می كند یا مرتكب كار خلاف عفتی می شود صریحا می گوید هوای نفس است.
اما گاه كسی می خواهد از فرصتی استفاده نماید و كاری كند كه ظاهرش عبادت است و باطنش هوای نفس و مریدبازی است و نتیجه بالفعل آن ایجاد اختلاف میان مردم است. اینكه گفته شود خود این محرومیتی است كه افراد نتوانند به حرم مشرف شوند، آیا اینكه فرد بیمار شود و در خانه بیافتد و نه تنها نتواند حرم برود، بلكه نتواند نمازش را هم ایستاده بخواند، محرومیت نیست؟ حال اگر كار ما سبب شود ده ها نفر به این وضع مبتلا شوند چه؟ بالاخره خود این یك امتحان الهی بزرگی است برای متخصصین كه باید هم خطرها و ضررها را بسنجند و هم تكلیف و فتوای فقهی را با پرهیز از هواهای نفسانی بفهمند و از زنده باد و مرده بادها هم نترسند.
17302

1398/12/29
15:52:38
5.0 / 5
3684
تگهای خبر: امام , حرم مطهر , دین , عبادت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱