قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

عیدی برای كل بشریت

عیدی برای كل بشریت

به گزارش قائم مبعث، سالروز بزرگترین حادثه تاریخی و واقعه اسلامی و عیدی برای كل بشریت است.


روزی كه پیامبر اعظم در فضای رمز آلود غار حرا و در حالتیكه با راز و احتیاج به درگاه الهی به عبادت و بندگی خدا سپری می كند، فرشته وحی بر او نازل می شود و اظهار می دارد كه به نام پروزدگار عالمیان ؛ ای محمد بخوان! و او كه خواندن نمی دانست به اراده الهی می خواند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأَكْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ. و بزرگترین واقعه تاریخی بشریت یعنی بعثت شروع می شود. رسول خدا كه برای عبادت وبندگی خدا به غار حرا پناه برده بود، بعد از 40 روزی دوری و هجرت، از غار حرا فرود می آید و از جانب همسرش خدیجه كبری استقبال می شود و او نخستین زنی در تاریخ می شود كه به رسالت پیامبر اعتراف می نماید و به او ایمان می آورد و بعد از او امیرالمومنین علی (ع) كه از كودكی در خانه پیامبر بزرگ شده بود به رسالت او گواهی می دهد و نخستین مردی درتاریخ می شود كه به پیامبر ایمان می آورد و رسالت او را می پذیرد. در این میان انچه می تواند در این برانگیختن اهمیت دوچندان داشته باشد، تشریح وضعیت دوران قبل از بعثت پیامبر اعظم در سرزمین شبه جزیره عرب ( شهرمكه و... ) است. در آن روزگار در سرزمین مكه مردمی مشرك زندگی می كردند كه نه بخدا ایمان داشتند و نه به روز معاد و به همه بدی ها و عادات زشت دامن می زدند و از كشتن انسانها و حتی فرزندان خود ویا زنده به گور كردن دختران خود هم ابا نداشتند. تعصبات غلطی كه از نیآكان واجداد خود به ارث برده بودند؛ آنان را وادار ساخته بود تا قبیله گری و طائفه گری در بین آنان رواج یابد و از روی آوردن به حقیقت هم گریزان باشند. و از اینرو این دوران را دوران جاهلیت نامیدند چون نشانه های جهل ونادانی آنان آنچنان بود كه هم نمی دانستند و هم نمی خواستند بدانند كه نمی دانند! پیامبر اكرم(ص) در چنین فضای جاهلیتی كه ارزش ها، ضد ارزش شده بود وپرچم شیطان به جای پرچم حق برافراشته گردیده بود و مردم ؛ حیران و سرگردان در كنار بهترین خانه خدا یعنی كعبه به بت پرستی مشغول بودند و حتی از تعلیم وآموزش هم استقبال نمی كردند، از جانب خداوند متعال به رسالت مبعوث شد، تا به زندگی انسان ها معنا ببخشد و باردیگر مكارم اخلاقی را به میان انسانها بازگرداند و زنجیرهای جهل و خرافه پرستی و ظلم وستم را از دست وپای مردم بازنماید و آنان را از تاریكی های نادانی بیرون آورد و به سمت نور خدا رهنما باشد و همگان را به قسط و عدالت وادارد. این است كه باید گفت فلسفه اصلی بعثت نبوی ؛ معرفت زایی بود. معادشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی و دانستن هدف از خلقت آفرینش و آموختن قرآن و حكمت ومعرفتهای الهی از كاركردهای اصولی بعثت است. پیامبر خدا دینی را به میان مردم آورد تا آنان طعم آزادی های واقعی اجتماعی و همبستگی و وحدت میان انسان ها را درك كنند و از طاغوت هایی كه آنان را به بردگی و بندگی انسانها وادار كرده بود، رهایی و نجات یابند. او دینی را آورد كه بستر ساز تمدن و فرهنگ اسلامی و برقراری عدالت اجتماعی و پویایی و پیشرفت بشر باشد. و همه اینها در نتیجه وبراساس معرفت و آموزش علم ودانشی بود ؛ كه پیامبر همواره به مردم سفارش می نمود. پیامبر اكرم عزّت و كرامت انسان ها را به آنان شناساند و به آنان آموخت تا با تعقّل و خردورزی به حیات و زندگی خود معنا ببخشند و انسان هایی متخلق به اخلاق الهی شوند. آنچه در این فلسفه معرفت زایی مهم می باشد، تحقق زندگی معنادار برای انسان ها به معنای اینكه زندگی دو روزشان با هم یكسان نباشد و دائماً در حال مجاهده در راه خدا و كوشش برای كسب علم و دانش و معرفت های الهی باشند.

* نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

1399/01/06
12:42:44
5.0 / 5
3169
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱